Gå til innhold

Vil gjøre det enklere for borettslag å utnytte egenprodusert solkraft


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (2 timer siden):

At d fremdeles ikke er i stand til å følge et jeg skriver, er dessverre ikke mitt problem, men jeg sliter med å orke å korrigere deg nok en gang. Spørs om det i det hele tatt er verdt å bruke tid på slikt tull.

Jeg skriver jo at elektrifisering som reduserer etterspørsel av olje og gass, er bra. Alt som fører til mindre etterspørsel etter olje og gass, må vi satse på. Det gjelder bl.a. ved å gå inn og hjelpe 3. verdensland til å satse på grønn energi, og energibruk som benytter den grønne energien. Tiltak for å gjøre vår egen industri grønnere ved å øke elektrifiseringen, er også gode tiltak.

At den grønne energien vi lager selv, hadde vært bedre anvendt ved å produsere på land, der man kan bruke den grønne energien til å erstatte olje og gassbruk, er ut fra et miljøperspektiv langt bedre anvendelse av vår rene elektrisitet.

Elektrifisering for å øke produksjonen derimot, er ikke bra, i et miljøperspektiv. Det kan dog være lønnsomt, men da får olje og gass-selskapene selv betale for det, og ikke forvente at Kongeriket Norge skal ta regningen for de. All ekstra olje og gass som produseres, vil gå til forbruk, så lenge det finnes etterspørsel.

Altså er det isolert sett veldig positivt at England vil bruke mindre gass og olje. Vi trenger at flere land går over til mindre forbruk av olje og gass. Men det er sånn sett revnende likegyldig i forhold til om vi elektrifiserer plattformene våre, eller ikke.

I et klimaperspektiv er det likegyldig om England brenner norsk, amerikansk, arabisk eller russisk olje og gass. Politisk betyr det selvsagt langt mere. Men så lenge verden etterspør mer energi, vil tilgjengelige mengder av olje og gass bli brukt. Det kan kun økt produksjon og økt etterspørsel av grønn energi endre på.

Pengene våres må derfor heller gå til å sørge for fremgang for grønn energi, fremfor prosjekter som egentlig ikke fører til reduksjoner, men heller mer olje og gass på markedet.

Sånn, er du nå i stand til å se hva jeg mener? Eller blir dette fremdeles for komplisert?

Jeg er jo fullstendig klar over hva du mener. Problemet er at du ikke forstår at enhver elektrifisering som reduserer CO2-utslipp gjør like stor nytte globalt enten det er i forbindelse med elbiler eller oljeplattformer. Vi er nok helt enige om at dette klarer du ikke å forstå, så det ingen grunn til videre diskusjon. 

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...