Gå til innhold

Ny skjerm - PC-skjerm eller Tv skjer? (videoredigering)


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe meg ny skjerm for videoredigering. Men sliter litt med å bestemme meg om jeg skal gå for 49" men føler fargegjengivelsen ofte ikke er så bra her. 

Vurdere derfor å kjøre 2x27" eller 2x32/34" (f.eks: EW3270UE/U3277PWQU). Det deiligste hadde vært å kjørt alt på en stor skjerm også kjøpt en utenom. 

Var derfor innom tanken på å kjøpe tv-skjerm (55" eller større) type: FWD-65X70H/T eller OLED55C15.

 

Dette skal kobles opp mot en bærbar så hadde vært digg med USB-C, men utganger og slikt er ikke så nøye. 

Noen som har noen erfaringer/anbefalinger?

 

Har ikke lyst å gå over 10K i utgangspunktet, men kan nok streke meg litt over. 

Endret av mohamedina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner ingenting om spill, så jeg går helt bort fra det.

Hva har du egentlig behov for?

Kritisk fargegjengivelse eller kun påsyn av video?

Kjøp en god PC skjerm, 27" eller større alt etter hva du har plass til. Oppløsning kan du velge selv. 
Helt korrekt fargegjengivelse på PC skjermen er ikke så viktig om du har en ekstern skjerm du skal jobbe etter.

Ut fra budsjettet ditt tenker jeg du kan gå for en brukbar TV. LG og Samsung er veldig gode skjermer.

Hvis du kan nøye deg med en 24-32" PC skjerm, sørg for at den har støtte for 10-bit fargedybde, har IPS panel og gode omtaler.

God fargegjengivelse og lav pris er ikke nødvendigvis billig.

Uansett hva du går for bør du kalibrere eller profilere den fargekritiske skjermen. Det holder ikke å kjøpe en "god skjerm" og stole blindt på det. Det kan du fort brenne deg på om du skal levere til kino, TV eller andre som har høye krav til å følge standarder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...