Gå til innhold

Blåse inn, eller blåse ut ?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt et nytt kabinett, men jeg har foreløpig bare en kabinettvifte. Hva gir den mest effektive kjølingen, blåse inn luft, eller trekke ut luft ?

 

Håper på svar fra noen som har erfaringer med dette, da jeg må feste viften på en slik måte at det ikke blir så lett å flytte den etterpå ( den passer ikke 100 % ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er faktisk å ha *to* vifter. En foran til å blåse luft inn, og en bak til å blåse varm luft ut. Pass på at du ikke bare har en til å blåse inn, for da ender du opp med at det blåses mer luft inn enn ut, og da fanger du luften inni maskinen, og den varmes opp. Den bakre vifta bør kanskje være oppe ved CPU / AGP, da det som regel er der det skapes mye varme.

Denne konfigurasjonen senka ihvertfall kabinett-temperatur fra 32c til 21c for meg.......

 

Pål

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-25 08:58, Colin skrev:

Det beste er faktisk å ha *to* vifter. En foran til å blåse luft inn, og en bak til å blåse varm luft ut. Pass på at du ikke bare har en til å blåse inn, for da ender du opp med at det blåses mer luft inn enn ut, og da fanger du luften inni maskinen, og den varmes opp. Den bakre vifta bør kanskje være oppe ved CPU / AGP, da det som regel er der det skapes mye varme.

Denne konfigurasjonen senka ihvertfall kabinett-temperatur fra 32c til 21c for meg.......


 

Du klarer ikke blåse mer luft inn enn det går ut. Er helt umulig med kun så svake vifter å skape et ovetrykk inne i kabinettet.

 

Ideelt sett bør jo vifta som blåser ut være på toppen da. slik at lufta kan stige rett opp :)

 

Egentlig er det vel også bedre da og ha lufta inn bak og ut forann(dersom det ikke er høydeforskjell på viftene). CPU'en står bak i kassa og dermed bør du da ha kald luft inn rett ved CPUen og ta den varme lufta ut forann. Lufta som da passerer CPUen vil da være kaldere enn ved inn forann og ut bak.

Lenke til kommentar

"Egentlig er det vel også bedre da og ha lufta inn bak og ut forann(dersom det ikke er høydeforskjell på viftene). CPU'en står bak i kassa og dermed bør du da ha kald luft inn rett ved CPUen og ta den varme lufta ut forann. Lufta som da passerer CPUen vil da være kaldere enn ved inn forann og ut bak. "

 

 

ikke enig med deg der...husk strømforsyningen som sitter bak/oppe. den blåser varmluft fra strømforsyningen ut. så for den mest rette luftstrømmen bør det vel være vifte foran nede som suger inn, å vifte bak/oppe som blåser ut.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-25 18:35, magfa skrev:

ikke enig med deg der...husk strømforsyningen som sitter bak/oppe. den blåser varmluft fra strømforsyningen ut. så for den mest rette luftstrømmen bør det vel være vifte foran nede som suger inn, å vifte bak/oppe som blåser ut.


 

Merk at jeg skrev _dersom viftene er i samme høyde_. Var bare helt teoretisk det. Glemte PSU vifta så det er jo klart at den vil ødelegge teorien min uanz da så jeg trekker den påstanden min. Resten av innlegget mitt står jeg ellers fast på.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på om jeg ville få mye bedre luftstrøm vis jeg saga hull i enden i psu å satt in ei vifte?

 

Har ei 120 i siden som suger inn og en 80 i front som suger inn.

 

Vil jeg få senka temp? Lå på 50c med geforce2mx (core på det kjørte 50c original fsb og gpu er 200 jeg kjørte begge deler på 260) duron 800@936 (termal take orben kverka den hvordan lager jeg lettest hull i den for å lage nøkkelring? er jo litt vanskeli å bårre i keramikk. Hvordan skal jeg hindre at pinnene blir bøyd når jeg har den som nøkkelring? Er det noen med nøkkelringer av fcpga/socket a som har tips til hvordan jeg bør lage nøkkelring på best mulig måte?)

 

 

Er det noen mulighet for at jeg kan kjøre t bird på 250watt psu?

 

Den psuen som datorbutiken har til ca 200 kr kan den kjøre tbird på ca 800 MHz?

 

 

Vet noen her hvordan jeg kan stille volt på asus a7v-e?

 

Er det noen shims jeg kan bruke sammen med termal take kjølere? på microplex står det at det ikke går med den de har.

Lenke til kommentar

Varme stiger.

Dersom man har muligheten, er en diger vifte oppå kabinettet, som blåser luft oppover, og 1 foran og 1 bak som blåser inn i kabinettet en fin løsning.

Den gir god gjennomtrekk, selv om den i mange tilfeller er litt OverKill

-But that's what Overclocker's best at! :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2001-10-25 21:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...