Gå til innhold

De siste tiårenes utregninger av tallet pi viser hvor raskt IT har utviklet seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på om jeg kan si meg enig i om kalkulasjon av desimaler i pi() er et godt mål på generell utviklingsgrad av IT som fagområde.

Vi sliter jo fremdeles med noen praktiske problemstillinger som synes være fryktelig vanskelig å få bukt med:

  • Stadige lekkasjer av persondata (hacking av kriminelle bander og utenlandske aktører)
  • Stadige angrep med kryptovirus.
  • Stadig umulig å stoppe svindlere å få tak i bestemor pr telefonoppringing.
  • AI er fremdeles ikke i stand til å "tenke selv" - kun gjenbruk av eksisterende materiale, du får typisk ikke en AI til å forstå og løse en ny/ukjent problemstilling på første forsøk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (7 timer siden):

Er litt usikker på om jeg kan si meg enig i om kalkulasjon av desimaler i pi() er et godt mål på generell utviklingsgrad av IT som fagområde.

Vi sliter jo fremdeles med noen praktiske problemstillinger som synes være fryktelig vanskelig å få bukt med:

  • Stadige lekkasjer av persondata (hacking av kriminelle bander og utenlandske aktører)
  • Stadige angrep med kryptovirus.
  • Stadig umulig å stoppe svindlere å få tak i bestemor pr telefonoppringing.
  • AI er fremdeles ikke i stand til å "tenke selv" - kun gjenbruk av eksisterende materiale, du får typisk ikke en AI til å forstå og løse en ny/ukjent problemstilling på første forsøk.

Fungerer som et mål på regnekraft, altså maskinvare. Programvare som fagfelt er jeg mer enig med deg i. Og igjen, maskinvare handler ikke bare om lineær regnekraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...