Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av del av privat tomt til kommune?


Larzen_91

Anbefalte innlegg

Hei, har allerede sendt en henvendelse til Huseiernes Landsforbund der jeg forklarer saken til de, men er nysgjerrig om noen her inne har noen erfaringer eller tips å komme med.

Saken er slik at jeg eier en enebolig med tomt. I begynnelsen av 2020 skulle kommunen rydde opp i noen uklare tomtegrenser fra 1920-tallet. Dette ble gjort fordi det skal bygges nye boliger i denne gata, og i samme omgang skal veien endres noe. Det ble i den forbindelse oppdaget at kommunen eide/eier veien/gata vi bor i, en vei som vi hittil og inntil videre betaler for privat drifting/vedlikehold av frem til byggeprosjektet starter. Den gang da solgte jeg noen kvadratmeter til de så de kunne sette nye grenser, med en sats på 50 kroner per kvadratmeter, og fikk et par tusenlapper. Nylig ble jeg kontaktet av kommunen igjen, da prosjektet har vært litt på vent under koronatida, og nå ønsker de å kjøpe ytterligere 32 kvadratmeter til samme sats. Jeg synes imidlertdig at det er en veldig lav sats. Til info er det er areal som ikke er spesielt kritisk for eiendommen, det er snakk om en grøftekant ned en skråning/bakke. Men jeg vet ikke om det er av juridisk relevans.

Oppsummering:

Det jeg egentlig lurer på er 2 ting:
1: kan/bør jeg be om mer enn 50 kr/kvm?
2: kan/bør vi som bor i gata kreve kompensasjon for utgiftene vi har hatt i forbindelse med privat drift og vedlikehold av kommunalt eid vei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...