Gå til innhold

EU anklager Apple for å misbruke markedsmakt med sin betalingstjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sååå, hvis jeg forstår dette rett; hvis du utvikler noe som faktisk fungerer veldig bra, så MÅ og SKAL du gi alle dine konkurenter tilgang til ditt produkt? For ellers blir de sure og gretne og ikke gidder selv utvikle noe som kan konkurere like bra med det du alt har brukt rimelig mye penger på å få til?
Lenke til kommentar
Sååå, hvis jeg forstår dette rett; hvis du utvikler noe som faktisk fungerer veldig bra, så MÅ og SKAL du gi alle dine konkurenter tilgang til ditt produkt? For ellers blir de sure og gretne og ikke gidder selv utvikle noe som kan konkurere like bra med det du alt har brukt rimelig mye penger på å få til?
Lenke til kommentar
Sååå, hvis jeg forstår dette rett; hvis du utvikler noe som faktisk fungerer veldig bra, så MÅ og SKAL du gi alle dine konkurenter tilgang til ditt produkt? For ellers blir de sure og gretne og ikke gidder selv utvikle noe som kan konkurere like bra med det du alt har brukt rimelig mye penger på å få til?
Lenke til kommentar
Heiki H. skrev (39 minutter siden):

Sååå, hvis jeg forstår dette rett; hvis du utvikler noe som faktisk fungerer veldig bra, så MÅ og SKAL du gi alle dine konkurenter tilgang til ditt produkt? For ellers blir de sure og gretne og ikke gidder selv utvikle noe som kan konkurere like bra med det du alt har brukt rimelig mye penger på å få til?

Nei, du misforstår hva saken dreier seg om. Apple har monopol på å utvikle IOS og IOS-telefoner, og de nekter konkurrenter/programmere tilgang til vitale deler av systemet som hindrer de å utvikle systemer som trenger disse tilgangene. Apple hadde ikke trengt å gi de uhindret tilgang, men har kode som tar i mot forespørsler om infoen/funksjonene som etterspørres, og så servert svaret, for å ikke kunne beskyldes for det de klandres for i saken her.

Det finnes og eksempler, uten at jeg orker å lete opp, der eksterne har laget funksjoner til Apple-telefoner, som Apple senere har utviklet konkurrerende apper på, eller bygget funksjonen inn i IOS, og så fjernet tilgang til funksjoner for disse, eller fjernet tilgang, eller i "beste tilfelle", rett og slett bare gjort appen overflødig.

En annen metode, er rett og slett å kreve for mye av inntektene til 3.-parts-apper, slik at disse tjener langt mindre enn Apples egen app, noe som kan tvinge de andre til å måtte øke prisen. Dette har bl.a. Spotify klaget på Apple for, for sånn sett å gi Apple Music et konkurranse-fortrinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...