Gå til innhold

Project Sprit-kjøling... ???


Anbefalte innlegg

Er i planleggingsfasen til et spritkjølt system ;-)

Noen som har synpunkter på følgende:

 

HW

Dual PIII 550

Geforce 256

2stk 120GB WD HD i Raid 0

Asus P2B-DS (BX-chipset)

Enermax 330W

Coolermaster midi-tower

 

Montering:

Maskinen er støydempet med matter fra Microplex, og er også montert inn i et PC-bord (dårlig lufting) som også er kledd innvendig med støymatter.

 

Vifter:

2 80mm i front som sliter med å få inn luft

2 Coolermaster på CPU

1 40mm på skjermkort

1 80mm i toppen av kabinettet

1 80mm i bakkant av kabinettet

2 i strømforsyningen

 

Støy:

Selv om mattene demper mesteparten av støyen, er jeg ikke fornøyd. Nå vi jeg ha en 100% lydløs PC koste hva det koste vil! Systemet må dimensjoneres til å ta et heftig overklokket Geforce3 TI200 og Dual AMD 1800+ i løpet av sommeren.

 

Plan:

En rimelig stor dunk med 50% sprit på verandaen (20-50 liter, ikke spør ;-)

En bilradiator med orginal vifte

To pumper (600l/t - 1000l/t), push&pull. Push monteres på spritdunken, pull monteres før mellom radiator og dunk.

Hageslange eller lignende som tilførsel til maskinen.

En eller annen lur overgang fra hageslange til 5stk 1/2" slanger som går inn i maskinen (vice versa på retur).

En stor peltier per CPU og en liten på GPU (kun sprit på HD og Chipset).

 

Det er under 30 cm høydeforskjell mellom PC og terrasse, avstand ca 10 meter.

 

Hvor er det lurt å kjøpe peltier, kjøleblokk til CPU, GPU, Chipset og HD? Hvilke slanger og hvilke dimensjoner kjøpes hvor? Hvordan få til en overgang fra hovedtilførsel til de mindre slangene som skal inn i maskinen? Hva med strømforbruket, må jeg ha nytt PSU og holder det med Enermax 550W?

 

Nåja, går dette til helvete eller har det en sjangs for å bli vellykket?

 

Wintel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IKKE BRUK SPRIT! Den fordamper mye fortere en vann! Du kan helle bruke vann med litt anifrost oppi. Så når du er ferdig så kan du helle drike spriten... bare ikke drikk den mens du holder på med vannkloka i pc'n.. noen som en anna gjøk gjore.. skal ikke nevne navn :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-08 22:05, kingkong skrev:

Hva i hampen er vitsen med å bruke sprit?




 

Bifaller spørsmålet!

Det er litt på jordet å bruke sprit, kjølemessig sett. Det beste kjølemediet i normal sammenheng er vann, og er man ute etter frostbeskyttelse, er nok frostvæske et mye bedre valg! Sprit har samtidig et ganske lavt fordampningspunkt, og vil kunne lage ganske høye trykk i et lukket system, når vann/sprit varmes opp. Noe som i sin tur øker faren for lekkasjer.

Sprit tar seg best ut på flasker, ikke i et kjølesystem!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-08 22:05, kingkong skrev:

Hva i hampen er vitsen med å bruke sprit?


 

Sprit opptar og avgir varme betydelig bedre enn vann! Dessuten fryser det ikke og kokepunktet er noen og 70 grader (burde vel aldri bli så varmt).

 

Mulig vanlig kjøleveske har samme egenskapene?

Wintel

Lenke til kommentar

Quote:



Sprit opptar og avgir varme betydelig bedre enn vann! Dessuten fryser det ikke og kokepunktet er noen og 70 grader (burde vel aldri bli så varmt).



 

Hvor har du dette fra? Så vidt jeg er kjent med kjemi (2kj,3kj) så stemmer ikke dette. Vann er best. Brukes tilogmed i atomreaktorer pga. sin evne til å oppta varme mest effektivt. Et alternativ hadde vært å bruke flytende natrium, som er bedre enn vann. (bad idea):-) (lekkasje=boligmarkedet neste stopp)

 

Dessuten: Sprit koster penger. Bruk vann, og bland i litt glykol (eller frostveske). Man vil da ha flytende kjøleveske ned til -40C

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor, vann er overlegent når det gjelder å oppta varme, for oss vanlige dødelige. Sprit vil dessuten ødelegge pakninger og rør du har. Rør av pvc vil herdes raskere av spriten og gå i bli hard/oppløsning, pumpen, som sannsynligvis er noe eheim greier vil også gå til h.... neoprengummi blir som oftest brukt til slike løsemidler og da går du over på pumper i en annen prisklasse. Dessuten har man sikkerhet og brannfare. At du ånder inn damp fra dette er ikke bra.. det meste rundt deg kommer det gasser fra, hvis du kan lukte på noe så er det gass som stiger opp. Synes folk bør være mer oppmerksom på hva man har rundt seg innendørs igrunn...

 

Hondaen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-09 07:23, wintel skrev:

Quote:


On 2002-03-08 22:05, kingkong skrev:

Hva i hampen er vitsen med å bruke sprit?


 

Sprit opptar og avgir varme betydelig bedre enn vann! Dessuten fryser det ikke og kokepunktet er noen og 70 grader (burde vel aldri bli så varmt).

 

Mulig vanlig kjøleveske har samme egenskapene?

Wintel

 

Hmm... Hvis jeg forstår deg rett så er det du sier en naturlig følge av at sprit har en lavere varmekapasitet enn vann, noe som neppe er ønskelig i et vannkjølingssystem.

 

Vanlige forbrenningsmotorer i biler (o.l.) stiller f.eks. mye større krav til kjøling enn en typisk hjemmedatamaskin, og bruker vann. En forbrenningsmotor som yter 100 hk vil typisk generere minst like mye varme, altså i størrelsesorden 70 kW (= 70 000 Watt). Da sier det seg selv at det ikke er tilfeldig hva slags veske som brukes i kjølesystemet.

Lenke til kommentar

Quote:




Vanlige forbrenningsmotorer i biler (o.l.) stiller f.eks. mye større krav til kjøling enn en typisk hjemmedatamaskin, og bruker vann. En forbrenningsmotor som yter 100 hk vil typisk generere minst like mye varme, altså i størrelsesorden 70 kW (= 70 000 Watt). Da sier det seg selv at det ikke er tilfeldig hva slags veske som brukes i kjølesystemet.



 

En bil som yter 70KW, hvorav all energien blir omgjort til varme-energi, ville stå stille. Den ville kunne oppnå en total bevegelsesenergi på 0KW!

Jeg er ingen ekspert på dette; men jeg ville tippe på at omtrent 10% av energien fra forbrenningen av drivstoffet vil gå til varme (?) Dette ville stå for 7000W varme.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-09 14:43, (NH4)2Cr2O7 skrev:

Quote:



Sprit opptar og avgir varme betydelig bedre enn vann! Dessuten fryser det ikke og kokepunktet er noen og 70 grader (burde vel aldri bli så varmt).



 

Hvor har du dette fra? Så vidt jeg er kjent med kjemi (2kj,3kj) så stemmer ikke dette. Vann er best. Brukes tilogmed i atomreaktorer pga. sin evne til å oppta varme mest effektivt. Et alternativ hadde vært å bruke flytende natrium, som er bedre enn vann. (bad idea):-) (lekkasje=boligmarkedet neste stopp)

 

Dessuten: Sprit koster penger. Bruk vann, og bland i litt glykol (eller frostveske). Man vil da ha flytende kjøleveske ned til -40C

 

Tungtvann skulle de bruke på Rjukan. Isotoper er bedre. De bruker ivertfall ikke vann som kjølevann i atomreakjoner. De bruker tunge flytende isotoper til slikt.

Lenke til kommentar

"Normal water is made of two hydrogen atoms and an oxygen atom covalently bonded together. This gives the famous H20 formula.

Heavy water has exactly the same structure, except the hydrogen atoms are isotopes of hydrogen called 'Deuterium'. Standard hydrogen has one proton in its nucleus (Relative Molecular Mass = 1), deuterium has one proton AND one neutron in it nucleus, (RMM = 2) hence it is 'heavier' than normal hydrogen. This leads to the water being heavier. Mass of water = 18, mass of heavy water = 20."

 

Tungtvann må vel kunne kalles vann?!?

Kjølevannet som er en åpen krets må ikke forveksles med den lukkede primær og sekundærkretsen i et reaktorsystem.

På moderne breeder-reaktorer er primær og sekundærkretsen ofte natriumkjølte.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-10 19:43, (NH4)2Cr2O7 skrev:


En bil som yter 70KW, hvorav all energien blir omgjort til varme-energi, ville stå stille. Den ville kunne oppnå en total bevegelsesenergi på 0KW!

Jeg er ingen ekspert på dette; men jeg ville tippe på at omtrent 10% av energien fra forbrenningen av drivstoffet vil gå til varme (?) Dette ville stå for 7000W varme.


 

 

Duh...

 

En typisk forbrenningsmotor har en effektivitet på 20 til 30 % (det som blir mekaniske energi og bidrar til å forflytte bilen), dvs. 70 til 80 % blir varme. I mitt regnestykke satte jeg effektiviteten til 30 % (optimistisk estimat), hvilket tilsier at 70 % blir varme, hvorav ca. halvparten vil forsvinne gjennom eksosen (omtrentlige tall). Ergo skal bilens kjøleapparat kunne kvitte seg med minst like mye varme som bilens motor yter.

 

Når en bilmotor er spesifisert til å yte f.eks. 70 kW er det selvfølgelig snakk om hva den gir ut av mekanisk energi, ikke totalt energiforbruk.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-03-11 01:59 ]

Lenke til kommentar
On 2002-03-10 23:48, Skrue skrev:

Spørs om ikke wintel har kommet på bedre tanker mht.spriten sin?

Stille ble det i alle fall! :D

 

Ideén er lagt død og maktesløs ;-)

Ble tipset av en kompis som jobber på et sveiseverksted at sprit var ypperlig å kjøle med. De hadde en sveisemaskin som ble kjølt ned av sprit, og han argumenterte med at sprit opptok og avga varme mye raskere enn vann...

 

Wintel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...