Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Vi har nylig fått Altiboks fibernett her hjemme. Etter vi fikk det har jeg oppdaget problemer med å spille multiplayer med andre på enkelte spill på Xbox one. Som foreksempel Minecraft og Call of duty Infinite warfare. Får ikke kommet i lobby osv.

Testet flerspiller tilkobling og nat type inne på nettverks instillingene på xboxen, da står det at nat type er moderat. Noen spill går uten problemer, merker bare litt lagg og tull en sjelden gang iblant.

Nylig snakket med altibox som ba meg gå inn på min side på deres nettside og logge inn. Der skal jeg huke av/aktivere UPnP og sette opp portvidrekobling/åpne porter. Hvilke porter jeg skulle åpne visste ikke dem, så da måtte jeg kontakte microsoft. Prøvde å kontakte dem i dag men det er veldig vansklig siden jeg aldri får snakket med en ekte person, og bare blir sendt til andre spørsmål og svar sider ved søk.

Fant på xbox sine sider at jeg skulle åpne disse portene for å få åpen nat type, legger til linken her også.

https://support.microsoft.com/nb-no/topic/åpne-disse-nettverksportene-for-xbox-one-94d5f68a-387c-1982-7163-6e12a4d9e981

- Port 88 (UDP)

- Port 3074 (UDP og TCP)

- Port 53 (UDP og TCP)

- Port 80 (TCP)

- Port 500 (UDP)

- Port 3544 (UDP)

- Port 4500 (UDP)

Det jeg ikke forstår nå er hvor jeg skal fylle ut dette i port viderekoblingen. Vis vi tar Port 88 (UDP) som eksempel. Så skal jeg fylle ut Port 88 under navn, UDP under type. 

Men det står også ekstern fra, eksternt til, intern fra, intern til og en ip adresse uten de siste sifrene som kan fylles ut. Dette er vell tall jeg mangler, hvordan finner jeg de siste sifrene for å få fylt ut disse feltene? Legger til link til altiboks sin side, der nedereste bilde er det jeg snakker om. (link nederst på siden)

Så spørsmålet mitt er om noen har vært borti samme tilfelle/problem eller noen som vet litt mer enn meg når det gjelder dette.

Tusen takk på forhånd setter veldig stor pris på hjelp, ettersom jeg ikke er så klok på nettverk osv enda.

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/selvbetjening/innstillinger-wifi-hjemmenettverk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (5 timer siden):

Sikker på at det ikke bare holder å aktivere UPnP, og at Xbox-en videre da åpner opp de portene den trenger ved behov? 

Det er jeg ikke sikker på, tror du det fungerer?

Skal prøve det først iløpet av de nærmeste dagene, men virket bare som at jeg måtte åpne porter i tillegg ifølge altiboks. Men da trenger jeg vell mer info om hver port som jeg har nevnt over vil jeg tro🤔

Lenke til kommentar
6 hours ago, lyne123 said:

Det er jeg ikke sikker på, tror du det fungerer?

Skal prøve det først iløpet av de nærmeste dagene, men virket bare som at jeg måtte åpne porter i tillegg ifølge altiboks. Men da trenger jeg vell mer info om hver port som jeg har nevnt over vil jeg tro🤔

Du er direkte koblet til Altibox-hjemmesentralen? Du har ikke satt opp noe egen ruter i tillegg? Jeg ville i hvert fall sett opp bare det å aktivere UPnP forbedret situasjonen.

Hensikten med UPnP-IGD, er at enheter/programmet skal kunne gjøre portåpninger så lenge de trenger det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
NULL skrev (På 3/11/2022 den 7.41):

Du er direkte koblet til Altibox-hjemmesentralen? Du har ikke satt opp noe egen ruter i tillegg? Jeg ville i hvert fall sett opp bare det å aktivere UPnP forbedret situasjonen.

Hensikten med UPnP-IGD, er at enheter/programmet skal kunne gjøre portåpninger så lenge de trenger det.

Ja, jeg er direkte koblet til ruter/hjemmesentral.

Jeg slo på UPnP i innstillingene på min side på altibox og restartet ruteren. Det funket ikke å bare gjøre det.

Hadde ikke vært noe problem så lenge jeg hadde visst hva jeg skulle fylt ut for å åpne portene. Får vell ikke åpnet porter ved å kun vite navnet på porten og ha IP adresse til konsollen🤔

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...