Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alternativ til innleggelse?


Gjest 4395d...6b2

Anbefalte innlegg

Gjest 4395d...6b2

Hei. Jeg har aldri hatt det så vanskelig i livet som jeg har det nå. Ble aldri lært fra foreldre hvordan å håndtere vansker, og er det nærmeste jeg har vært et nervøst sammenbrudd.

Men når jeg leser om å legge seg in ser det ut som det kan gi deg mer problemer - de må sjekke at du ikke har med ting som ikke er tillat, du kan ikke låse toalettet og andre obligatoriske ting man må være med på

Finnes det noen plasser man kan søke seg inn til hjelp, men man kan dra hvis det ikke fungerer?

Tusen takk. Beklager dumt spørsmål

Anonymous poster hash: 4395d...6b2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei! 

Det er ikke et dumt spørsmål. Du er i en vanskelig situasjon og trenger å få litt veiledning. Det sitter jeg pris på at du tør å snakke om. 

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din. Snakk med vedkommende om hva du konkret sliter med. For meg så kan det virke som DPS (Distriktspsykiatrisk senter) muligens er det du trenger. Der kan du gå å snakke med en person uten at du blir innlagt. Her vil de kunne hjelpe deg videre med dine utfordringer. Jeg tenker du kan snakke med legen om å bli henvist til det. 

Det er også mulig å gå til psykolog, dette kan du få på DPS. Det finnes også private psykologer, men dette koster penger og det kommer an på hvordan din økonomi strekker. Det finnes private psykologer som har avtale med det offentlige, de heter avtalespesialister og du kan lese mer om dem her: https://www.helsenorge.no/behandlere/avtalespesialist/ - Verd å nevne at du trenger en henvisning fra fastlege her og. 

Håper dette hjelper og igjen det er veldig fint at du spør, det finnes ikke dumme spørsmål. 

Ha en ellers fin dag! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg ville ha tatt kontakt med fastlegen, og tatt det der fra. Det kan være at ventetiden er lang for å få komme inn på dps. Misforstå meg rett, men ventetiden avhenger litt om hvor «syk» du er, dessverre. Jeg vil ha tatt kontakt med en privatpraktiserende psykolog, der kan du komme til uten henvisning og ventetiden er ofte kortere. Du kan også få psykolog over nett, jeg vet at onlinepsykologene tilbyr sine tjenester over nett. Disse tjenestene er oftere dyrere, enn det offentlige. Men du får raskere hjelp, om du har behov for det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...