Gå til innhold

Dreieretningsvender med forsinket innkobling når dreieretning byttes


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne ha hatt veiledning når det kommer til å sette inn ett tidsrele i en enkel dreieretningsvender.

Scenario : Den skal ikke kunne startes direkte fra en dreieretning til en annen uten noe tidsforsinkelse imellom operasjonen. Betjeningsbryter må monteres. Signallampe for utkoblet motorvern samt driftslamper for begge dreieretninger må monteres.

Bilde hentet fra NDLA, dette er jo ett veldig enkelt og greit system. Men jeg er usikker på akkurat hvor jeg skal koble inn tidsreleet. Jeg kan jo evt berre ha tidsforsinkelse imellom forligning og kontaktor? Slik att kontaktor ikke kobler før gitt tidsforsinkelse? Også montere ett tidsrele med to kanaler, eller berre ett tidsrele per dreieretning?

Tidsrele som skal brukes har elnr 4101323, eller 4101326.

Noen som har noen innspill her? Skal sikkerhetsbryteren også tegnes inn på hovedstrøm-skjema?

image.png.884fa98504b59d8d80e1e385a1831a

 

Endret av Evil-Duck
Gjenopprettet slettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-K1 (og K2) er utkoblingsforsinket rele. Her er det eget rele, men en tilleggsmodul kan også brukes. Når -K1 er aktivert vil -K1 15-16 åpne slik at -Q2 og -K2 ikke kan aktiveres. Når -K1 ikke lengre er aktivert vil -K1 15-16 fortsatt være åpen, alt etter tiden -K1 er innstilt til.

Er en stund siden jeg praktiserte dette, så jeg bruker sikkert ikke korrekte ord på tingene...

Lenke til kommentar
Noxz skrev (5 timer siden):

Tidsreleet vi har disponiblet har kun en NC og NO kontakt som da monteres på Q1 / Q2.

Er det da en hjelpeblokk som monteres på toppen av kontaktoren?

Noxz skrev (5 timer siden):

Og når kontaktoren slipper så er det mekanisk nedtelling før den kobler inn igjen NC kontakten?

Ja, om det er en hjelpeblokk.

Noxz skrev (5 timer siden):

Og når kontaktoren slipper så er det mekanisk nedtelling før den kobler inn igjen NC kontakten?

Ja. 
En slik "mekanisk" hjelpeblokk kan du enkelt sjekk uten strøm. Du aktiverer den på samme måte som en kontaktor ville gjort. Når du så slipper den, vil det gå den innstilte tiden, og så kan du høre et klikk (om det er stille nok der du er). Du kan måle også med ohm-meter.

Er det en slik du har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...