Gå til innhold

Erfaringer fra eksamen som privatist i Naturfag og Norsk muntlig


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei,Jeg har naturfag eksamen imorgen, Kan du fortelle litt hvilken opogave du trakk og si litt om hvordan eksamen var strukturet.Måtte du utføre forsøket med engang eller var det etter forbredelsestidren på 45 min? Fikk du en oppskrift på hvordan du skulle utføre forsøket eller var det forventet at du skulle vite dette fra før av og hvilket forsøk fikk du.

Lenke til kommentar

I Oslo er det i disse fagene 30 min forberedelsestid også trekker man en oppgave som man da kan notere og skrible ned så mye man orker på. Naturfag er muntlig-praktisk eksamen så man får gjerne et (enkelt) forsøk man skal gjøre/demonstrere/snakke om - alt etter hva slags skole man er på. I fysikk 1 fikk jeg oppgitt hva slags forsøk dette var på forhånd når jeg trakk oppgave iallefall så godt mulig man får dette i naturfag og. Så snakker man det man har forberedt fra den forberdte delen med spørsmål fra eksaminator og sensor underveis og tilslutt vil sensor stille spørsmål/be deg forklare noe  fra en annen del av læreplanen. Dette gjerne de siste 5-6 minuttene av eksamanisjonen. Total tidsramme for muntlig-praktisk eksamen er 45 minutter. 

Naturfags forsøkene er gjerne ganske greie og det er ikke så mye beregninger å snakke om vil jeg tro (i motsetning til fysikk) . Så får man oppgitt forsøket i forberdelsestiden kan man bruke litt av tiden å  bare titte på det. Og husk om det er snakk om kjemiske  forsøk ta på vernebriller og frakk. Dette kan nærmest vippe en ned om det er noe man glemmer. 

Norsk muntlig er typ samme stil - bare at eksameniasjonstiden er 30 min i Oslo og det er naturlig nok ikke noe praktisk innslag her. Her vil jeg tro man fort kan trekke opp noe litteraturhistorie opp av hatten som er en sentral del av faget, så det er greit å ha koll på hva som kjennetegner ulike litteraturhistoriske perioder og gjerne hva som skiller de fra hverandre (feks naturalismen vs realismen og lignende). Husk man kan her i teorien få ting fra alle tre år på vgs.  Samme med historie som er et fag på vg2 og vg3.  

Fagfornyelsen i norsk vg3 har ikke trådt i kraft ennå! Første eksamen i dette faget er neste år. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...