Simen1 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Vi diskuterte lossless komprimering i denne tråden. Og så lurer jeg på om denne lossless komprimerings-algoritmen kan ha noe for seg: Men jeg er overrasket over at CD-lyd ikke er mer lossless komprimerbart enn som så (Ref: .flac-formatet). CD er jo i utgangspunktet 44100 samples/s med 16 bit/sample nøyaktighet. Ser for meg at hvis man kun hadde lagret *differansen* mellom en verdi og den neste så ville gjennomsnittlig antall bit for å representere den neste verdien blir ganske lav (kanskje rundt 6-8bit). Dette gjelder særlig musikk med lite høye diskanter. Etter å ha redusert fra den fulle 16-bit verdien til differansen (også 16-bit) så kunne man pakket bort alle de første nullene med RLL (Run Length Limited) slik som på harddisker. Og selvfølgelig må man ha noen "key-frames" i blandt (f.eks 1 gang per sekund) for å lage et utgangspunkt, og for å få lyden tilbake på spor om det skulle oppstå en bitfeil en plass. Er det noen ivrige programmerere her som har lyst til å prøve ut denne simple algoritmen min? Det tar sikkert ikke mer enn 30-50 programlinjer i C++ å teste ut på en .wav-fil. Trenger jo ikke lage noe system for "key-frames" i en uttestings-fase. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/191688-er-denne-komprimerings-algoritmen-ok/
pekle Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Ingenting feil med tankegangen din. Metoden du beskriv heiter DPCM (Differential Pulse Code Modulation). Typisk for audio kan ein oppnå ~25% betre lossless komprimering med DPCM enn med standard PCM (CD-audio). http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse_code_modulation Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/191688-er-denne-komprimerings-algoritmen-ok/#findComment-1607192
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå