Gå til innhold

Grønn ammoniakk bygger industri på CO2-kutt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under dampreformering av metangass ved 800 °C vhja. en nikkelkatalysator

produseres det 7,05 Kg CO2 for hvert Kg H2 gass, der omtrent 1/3 av

metangassen brukes til å vedlikeholde den påkrevde temperaturen.

Kilde Wikipedia.

Det vil være en meget stor omveltning rent HMS-messig,

at en del skip går over til NH3-ammoniakk som drivstoff, der

NH3 må håndteres trygt og sikkert i hele den distribuerte

forsyningskjeden og kunne lagres i lang tid, samt håndteres

ifm ulykker og opphugging av farkoster.

NH3 virkning på kroppens organer etterlater ingen

tvil om hvor farlig NH3 er for alle levende organismer.

NH3 i daglig og utstrakt bruk som drivstoff vil i betydelig

grad øke både HMS- og samfunnsrisikoen for veldig mange,

og da legge forholdene godt til rette for grupper som

ønsker å skade våre samfunn på aller verste vis.

Teknisk sett er det jo NH3 som drivstoff en grei og velkjent

idè i stadig ny drakt, men samfunnsmessig er det ikke like

beint fram i ulike perspektiv, det fikk vi erfare i 2011, da det

i etterkant ble lagt restriksjoner på hva slags type kunstgjødsel som ble

allment tilgjengelig over disk uten spesielle tillatelser og kundekontroll.

Ved å ha store mengder NH3 fritt tilgjengelig i samfunnet

som generelt 'drivstoff' uten større kontroll på forbrukt mengde,

så vil ikke de bestemmelsene basert på erfaringene fra

2011 ha særlig effekt når det kommer til generell samfunnssikkerhet,

både i vanlig og uvanlig bruk.

CO2-reduksjon kan vise seg å bli veldig dyrekjøpt til

en pris som ingen av oss egentlig ønsker å betale

når det kommer til liv & helse, sikkerhet & trygghet,

hverken som mannskap eller publikum.

Da bør vi mye heller se på hvordan verdens handelsflåte

egentlig seiler, og hvordan vi kan begrense den ekstreme trafikkveksten

på alle verdens hav, og legge opp til å la de skip som seiler få seile langt

mer energi-økonomisk, samt legge om våre forbruksvaner fra fjernt

til nært. Det kan man få til UTEN å bygge ny tonnasje spesielt tilpasset

NH3 som drivstoff, samt etablere og vedlikeholde HMS-kritiske

forsyningskjeder for NH3 som jo vil innebære store CO2-utslipp i seg selv.

Skipstrafikken mellom 1992 og 2014 ble firedoblet ifølge

AGU 17 .nov. 2014. Hvorfor det?

Eksempelvis når vår industri i Norge må importere kull fra Sør-Amerika

fremfor Spitsbergen, og store lass med soya kommer

samme vei for å bli 'billig' mat til fisk i merder langs kysten vår,

attpåtil på bekostning av tap av regnskog, så bør det gå opp

et lite lys for noen og enhver av oss at det kan

være flere måter å redusere CO2-utslipp i meget stor skala innenfor

den kjente og dagligdagse sfæren ved å stille oss konstruktiv

kritisk til våre egne utslipp, personlige forbruk og at vi

motivere for langt mer naturvennlig drift av eksisterende tonnasje.

 

Lenke til kommentar

Dersom man sammenligner NH3 - Ammoniakk

med diesel som drivstoff, så er det spesifikke

energitettheten, energi per liter, til NH3 omtrent 1/3, dvs

NH3 har 12.7MJ/liter, der diesel har 36.2 MJ/liter

NH3 har 18.6MJ/Kg og der diesel har 43.1MJ/Kg.

Altså må sammenlignbare drivstofftankene være tre ganger så store

i volum for NH3 sammenlignet med diesel for å oppnå samme rekkevidde.

Hva med vann/saltvann i tanker, der man kan bruke

settling/dagtanker og separatorer for å skille diesel og vann.

Når man eventuelt benytter NH3 for katalytisk forbrenning

så kan noe av avfallet bli salpetersyre, HNO3, samt div NOx ved

eventuell feil blanding, temperatur, trykk, katalysatorsvikt ol, noe som

igjen ville kunne tære meget hardt på maskineriet og dets eksos-system,

men en annen måte er jo å eventuelt gå veien via fast-stoff-brensel-celler ifølge

K.Hofstad på snl[.]no.

 

Lenke til kommentar

En produsent som ligger meget

langt fremme innen utforskning

av nye drivstoff-typer er Wärtsilä.

Kaj Portin,General Manager,

Fuel & Operational Flexibility,

Wärtsilä Marine Power:

“Wärtsilä focus is on keeping

things safe and simple, because

if it’s not simple, it’s not safe."

Jan Torrkulla, General Manager,

R&D, Catalyst Systems, Wärtsilä:

"One of the biggest unknowns is how to

handle potential emissions of nitrous oxide (N2O),

which is a powerful greenhouse gas that,

if released untreated, would negate the

benefits of using ammonia as a fuel."

Kilde Wärtsilä Q&A om bruk av nye

energibærere 28. Juni 2021

N2O (lystgass/lattergass), dinitrogenoksyd,

er anslått å være 273 ganger så

kraftig drivhusgass sammenlignet medCO2.

Kilde Miljøstatus, Miljødirektoratet.

N2O (lattergass) er også med på å bryte

ned Ozon-laget som jo består av O3.

Muligens at samfunnet vårt ville være aller best

tjent med at ammoniakk-produksjonen går til å

fremstille gjødsel som fremmer opptak av CO2

i grønne vekster, og at vi som samfunn heller

prøver å begrense og redusere veksten i

drivstoff-krevende transport?

Prisen på NH3 er sagt å bli 2 til 4 ganger så

høy som fossil energi, og det var før strømpris-sjokket

rammet sør i Norge i 2021.

Hva slags transport kan bære slike

kostnadsøkninger?

Kilde TU 18. Feb. -21

Det må bred og sammensatt samfunnsøkonomisk analyse

til i samband med slike planer som foreligger nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...