Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bivirkning av psykiatrisk medisin?


Gjest 7fb65...6cc

Anbefalte innlegg

Gjest 7fb65...6cc

Ofte når jeg spiser er det så mye at jeg får vondt i magen, likevel er jeg fortsatt sulten.

Kan det være bivirking av psykiatriske medisiner som jeg bruker?

Bør jeg slutte på dem, mtp helsa?

Anonymous poster hash: 7fb65...6cc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen din har vurdert bivirkninger opp mot ønsket effekt. Det må være en vesentlig fordel i effekten av medisinen; kontra bivirkninger. Så du bør aldri slutt å bruke medisiner før du har rådført deg med lege.

Vektøkning og stor matlyst er en kjent og ganske vanlig bivirkning av psykofarmaka. Særlig antipsykotika. 

Om du plages med overdrevet sultfølelse. Så ta det opp med legen din. Kanskje kan du bytte til en annen medisin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7fb65...6cc

Har fått alt sammen av psykiatrien, som nekter for at det er problem å veie 150 kg. De sier at selv om noen dør tidlig og av overvekt så gjør ikke alle det.

Har ikke kontakt med det livsfarlige systemet mer. Skal høre med fastlegen.

Anonymous poster hash: 7fb65...6cc

Lenke til kommentar
Gjest 7fb65...6cc skrev (På 20.10.2021 den 15.13):

Har fått alt sammen av psykiatrien, som nekter for at det er problem å veie 150 kg. De sier at selv om noen dør tidlig og av overvekt så gjør ikke alle det.

Har ikke kontakt med det livsfarlige systemet mer. Skal høre med fastlegen.

Anonymous poster hash: 7fb65...6cc

Spesielt av en psykiater å anse det å veie 150 kg som uproblematisk, men så har vel denne legen din psykiske helse i fokus. Men det er ikke særlig gunstig for den mentale helsen å lide av sykelig overvekt. Har gått på antipsykotika selv en periode, og jeg fikk veldig økt matlyst. Spesielt på kveldene etter inntak av medisinen. Denne bivirkningen forsvant aldri. Fedme er farlig, men der er mange som lever med det i mange år. 

Om du burde slutte eller ikke er noe du burde vurdere sammen med en psykiater. Om du i utgangspunktet har god effekt av denne medisinen, så er det jo litt dumt å kutte den ut. Det er mulig å gå ned i vekt og ha en sunn vekt selv om man går på slike medisiner, men det krever en stor innsats. Det er ikke noe som bare kommer av seg selv hos alle. For meg var det å gå ned i vekt på slike medisiner, litt som å røyke en 20-pakning for dag samtidig som jeg trente for å få bedre kondis. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...