Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Seniordager og avvikling av ferie


Eli Moe

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg jobbar i to statlege bedrifter: Universitetet i Bergen og HKdir (Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse). Desse to bedriftene praktiserer bruk av seniordagar ulikt, og eg lurer difor på om arbeidsgivar kan bestemme reglar for korleis seniordagane skal takast ut.

I HK-dir tar ein ut seniordagar etter avtale med leiar - sjølv om ein har ferie til gode. Det finst derimot eit tak for kor mykje ferie ein kan overføre frå eitt år til eit anna.

På UiB må ein bruke opp all ferie før ein kan ta ut seniordagar. Det betyr altså at om ein ikkje brukar opp ferien, så får ein heller ikkje seniordagar.

Er begge desse måtane å ta ut ferie på, juridisk korrekt?

 

Mvh

Eli moe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 5e035...ce7

I følge ferieloven kan du ta ut seniordagene med 2 ukers varsel med mindre annet er avtalt. Jeg vet ikke om det åpner for en lokal avtale gjort mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte eller en sentral tariffavtale, men det kan muligens ha blitt avtalt i arbeidsavtalen din? Anbefaler at du spør om hvorfor de avviker fra loven om to ukers varsel for seniordager eller tar deg en prat med lokal tillitsvalgt/forbundet ditt. 

 

Sitat

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. 

 

Anonymous poster hash: 5e035...ce7

Lenke til kommentar

Seniordager er noe annet enn den ekstra feriefritiden for arbeidstakere over 60 år. Seniordager gis etter Hovedtariffavtalen pkt. 5.6.1. 

Seniordager er en rettighet for den ansatte. Arbeidsgiver kan ikke avslå utøvelse av denne rettigheten under henvisning til at arbeidstaker har andre rettigheter. I dette tilfellet bryter UiB hovedtariffavtalen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...