Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Mustang


Gisle

Anbefalte innlegg

2005Mustang.jpg

 

Det spesielle med denne bilen er at jeg liker dens agressive utsene mer og mer som jeg ser på den. Selv om jeg først og fremst er en BMW-mann, kan jeg ikke annet å innrømme at her har Ford gjort nettopp det som BMW skulle ha gjort. Dykke ned i gamle arkiver for å finne litt inspirasjon til god design.

 

Mustangen blir vel en gigantisk suksess for Ford tenker jeg, som også har bevist at man ikke MÅ på død og liv presse frem nyere og nyere former for å finne noe som virkelig slår an hos de som nettop skal kjøpe bilene.

 

Det som også imponerer meg er Fords satsing på moderne motorer i motsetning til for.eks GM og deres siste Corvette. Maskina i Corvette har fremdeles støtstag ... noe som jeg mener er helt forkastelig i en nyutviklet bil som Corvette'n er.

 

Jeg innrømmer villig vekk at her har Chris Bangle noe å lære .... eller forsvinne. Jeg ser ikke frem til at man skal rote vekk en bil's røde tråd og særegenhet som alle kjenner igjen, på ny, pregløs uforståelig design.

 

Heia , Ford!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett som det er dumper en ny utgave av HotRod ned i postkassa her i gården. Dette var en slik dag. Det merket jeg da det var på tide å hente inn posten. En kjedsom bunke regninger åpenbarte seg da luka ble åpnet. Ritualet for henting av post går som følger: åpne postkassen, gløtte nedi og røsk med deg alt og få det inn i hus. Som alltid så løftet jeg opp alt som lå i kassa, og studerte navnene et drøyt halvsekund. Vet ikke hvorfor, det er jo aldri noe til meg likevel. Men så, nesten bakerst i bunken av brev i alle formater dukker en plastpose fram. "Dette må være HotRod eller Power" tenkte jeg, "amcar har jo enda ikke skjønt at postmennene leker frisbee med det meste av blader og brev, eller at postkasser faktisk kan bli våte på innsiden".

 

Skifter elegant plass på brevene og denne småmystiske posen. Og HotRod kommer til syne. vanligvis er det bilder av forskjellige biler på forsiden, men denne gang var det kun én som fikk æren av å være forsidebil, en splitter ny Mustang GT! En designperle om jeg må få si det selv, front som en 69modell med 4lykter, hvorav to i grillen og to litt tilbaketrukket ytterst i hvert hjørne. Her snakker vi retro!

 

Da var det bare å holde fast hatten og skyndte seg inn i hus slik at man kunne sette seg ned og lese om herligheten. Som sagt så gjort, kom inn i gangen og åpnet pent og pyntelig plastikken som forseglet bladet. Bladde raskt til indekssiden og så hurtig, men likevel elegant (hvor elegant det er å stå i gangen med sekk på ryggen, lue på hode og stor allværsjakke kan diskuteres), til side 22. Et dobbeltsidig bilde av den samme røde Gt'n sniker seg fram, skikkelig mustang her også, tredelte baklykter og GT-emblem midt i hekken. Doble eksospotter, fem-eikede aluminiumsfelger og.. og.. et vindu der det egentlig skal være et falskt luftinntak? Men hva er dette da Ford? Det er jo obligatorisk på en fastback.. Uansett, elegant er alt jeg har å si.

 

Artikkelen står for tur, yadayada, blablabla om hvordan ting har forandret seg fra tidlig 80-tall og fram til idag. Ikke mye nytt der, visste det meste fra før. Blar likevel ivrig videre til neste side og må virkelig si at interiøret i GT utgaven er målbindende, foruten komfyrbryterne på varmeapparatet så er dette en skikkelig innertier! Til og med luftehulla minner meg om de som var på familiens 69 chevelle. Kanskje ikke så moderne, men rett og slett tøft!

 

Leser videre og det mest spennende står for tur, selve hjertet. Fords nyutviklede 4.6 liters V-8 med variabel ventilstyring (kan sammenlignes med Honda's VTEC) yter hele 300 mustanger ved 6000rpm og 315lb-ft ved 4500rpm. Dette er tall som er en skikkelig pony car verdig!

 

Understell og designet følger så, jeg blar videre og blir møtt av en annen mustang. Grå sådan. Dette er tydeligvis basismodellen, den kjipe med V-6, for de som ikke har råd til eller av andre grunner ikke vil ha V-8. Den skiller seg ikke så veldig fra GT utgaven, men man ser klart forskjell på de to. Det som dog fanger mitt øye er de vakre felgene avbildet nederst på siden. Umiddelbart farer tankene til shelby. Og ganske riktig, i teksten står det: "16-inch Shelby-inspired base-level 10-spoke alumuinum wheel". Klassisk!

 

Nå, mens jeg sitter her med bladet i fanget og prøver å finne disse felgene på nettet, slår det meg en ting. Ingen, og da mener jeg ingen, av de bilene jeg har sett på nettet ligner på de som er avbildet her i bladet jeg har i fanget. Hadde jeg hatt scanner skulle jeg scannet de, men siden jeg ikke har det får dere bare ta meg på ordet: Bilen er gjennomført tøff, selv om du ikke liker amcar så tror jeg du vil like denne bilen!

 

Var kanskje litt bastant i min uttalelse ovenfor, fant tross alt bilde av den riktige bilen på Ford's egne websider (lurer på hvorfor jeg ikke så der først).

 

bilde av V-6 modellen fra siden, tøffe felger (ser bedre ut her i bladet)

GT utgaven

Grå GT med hvite striper

 

Ps: la oss håpe chevrolet gjør noe av det samme når camaro kommer tilbake

 

*edit: jeg leste korrektur, fjernet en s for mye :D (og fikset linkene som utrolig nok forsvant da jeg pasta teksten i word og tilbake hit igjen :roll:

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...