Gå til innhold

Slipe litt kniv


Gjest Baardsen

Anbefalte innlegg

Har en CS kniv som kom fra fabrikken uslipt. Det er ikke noe sånn fancy high end japansk stål legering eller noe sånt men kvaliteten på stålet er helt sikkert ok (Made in Taiwan) Lurer på hvordan jeg skal slipe denne kniven på best mulig måte og da mer spesifikt hvor mange grovheter jeg egentlig trenger (joda jeg ønsker å bli god på å slipe kniver) dette er ikke bare noe jeg skal gjøre en gang og aldri mer. Takker for kompetente svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Begynn her: https://www.youtube.com/results?search_query=knife+sharpening+basics 

Eller/og få deg en slipestein med vannbad (våtslipemaskin) til grovslipingen. Den skal gå saaakte.  Blir stålet det minste varmt, så er kniven "ødelagt". Kniven må aldri komme et sekund borti en hurtiggående slipemaskin. Våtslipepapir kan også brukes. 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Er det ikke store forskjeller på hvordan man sliper en kniv med en kvalitetslegering vs en som er lagd av "vanlig" stål da? De aller fleste kniver er vel lagd av "vanlig" knivstål med mindre man har betalt dyrt for en eller annen fancy japansk legering. Ønsker å bevare eggen så lenge som mulig og ikke slipe den i stykker for å si det sånn. Er klar over det med varme men er litt usikker på hva du mener med våtslipemaskin. Når jeg søker på google etter "våtslipemaskin"  så er det første jeg får opp en hel haug med hurtiggående maskiner riktignok med vannbad. 

https://www.google.com/searchq=våtslipemaskin&oq=våtslipemaskin&aqs=chrome..69i57j0i30l4j0i5i30j0i30.521j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Det er ikke slike maskiner jeg ønsker å bruke, men slipesteiner med varierende grovhet og lurer da på hvor mange grovheter jeg trenger for å få et skikkelig bra resultat. Jeg har allerede en Global slipestein med 2 forskjellige grovheter, husker ikke akkurat hva det var annet enn at jeg betalte ganske mye for den steinen som også kom med en base. Denne er ikke tatt i bruk enda.  

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...