Gå til innhold

Har dagens skole sviktet kritisk tenking?


Anbefalte innlegg

I henhold til nåværende koronapandemi har en ting blitt svært tydelig: avvisningen til moderne teknologi. Blant vaksinemotstandere blir det brukt som et sentralt argument at siden vaksinen er laget på så kort tid, at den derfor også må være like risikofylt å ta. Det er feil av to grunner: for det første underminer man forskning og validiteten til den vitenskapelige metoden: hvis noe er testet en viss ganger, på nok antall mennesker - så kan den generaliseres til befolkningen. Det kan stilles spørsmål rundt det, for det er slik man får bedre svar, men å tvile er ikke sammenfallende med nysgjerrighet - men naivitet. For det andre undergraver man tilliten til staten. Selv blant de klassiske liberalistene er folkets tillit til staten, og vica verca, elementært. En stat kan ikke beskytte sitt folk, og et folk kan ikke bygge en stat, uten genuint tillit. Det betyr ikke at man ikke skal stille spørsmål rundt det og ta til takke med alt, men at man erkjenner at vitenskapen har større betydning og makt enn det alminnelige mennesket. 

 

Løsningen på disse to utfordringene er å tillære ungdommene viktigheten av begge i tidlig skolealder. Jeg mener at noe av pensumet man lærer i exphil, allerede bør simplifiseres og læres på barneskolealder, blant annet kritisk lesing, egen vurdering av andres arbeid med en objektiv forkunnskap som utgangspunkt, og kritisk innblikk til egen forkunnskap, som igjen danner sirkelen for kritisk lesing. Disse ferdighetene er svært viktige, og sentrale teoretikere som Popper bør allerede undervises så tidlig som mulig.

 

Synspunkter?

 

Endret av ceauses03
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...