Gå til innhold

P-ATA -> S-ATA konverter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal flytte til utlandet om en måned, og selger alt datautstyret mitt før jeg drar. Men jeg har lyst til å ta vare på en masse av det som er på harddiskene mine, men problemet er at jeg kommer til å satse på et S-ATA-system når jeg kjøper nytt, mens jeg nå kun har P-ATA i maskinen.

 

Så det jeg har lyst til er å kjøpe en S-ATA-disk nå, og kopiere alt jeg skal ta vare på over på den, og ta med den på flyttelasset. Men for å få til dette trenger jeg en adapter, som tillater meg å koble en S-ATA-disk på P-ATA-kontakter. Finnes slike adaptere? Eller må jeg ut og lete etter en kompis som har både S-ATA og P-ATA på sin maskin, og kopiere gjennom hans maskin? Jeg finner ingen slike konvertere på nettbutikkene, men jeg leter muligens på feil sted...

 

PS: Søkemotoren ser ikke ut til å fungere... Jeg testet den med å søke på ordet "jeg", og den fant ingen tråder...? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som kommer med tips til konvertere (D-Fender, Lothorian) linker til en komponent som gjør det motsatte: koble en pata-disk på en sata-port.

 

Det kan virke som du må bruke en kontroller, eller rett og slett kjøpe en av de "gale" konverterene og så beholde pata-disken i ditt nye oppsett. Forskjellen i ytelse er jo uansett liten.

 

EDIT: Bruker forresten selv en pata-disk på sata-kontakt gjennom en slik konverter nå, funker kjempebra.

 

EDIT2: "Hang ut" feil person som feil-linket. Sorry, El-cash. :)

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar

De produktene som nevnes her (altså ABIT SERILLEL2 etc) er i utgangspunktet beregnet for å kople S-ATA-disker på P-ATA-kontrollere. Med andre ord kopler man disse overgangene inn i P-ATA-disken og strekker en S-ATA-kabel til kontrolleren.

 

Jeg tviler sterkt på om det fungerer andre veien, altså å sette denne overgangen rett ned i P-ATA-tilkoplingen på hovekortet, for så å kople på en S-ATA-disk. Kanskje noe andre vet med sikkerhet?

 

Et S-ATA-kontrollerkort vil gjøre nytte dog, som det er blitt nevnt tidligere i tråden :)

Lenke til kommentar
Dere som kommer med tips til konvertere (D-Fender, el-cash) linker til en komponent som gjør det motsatte: koble en pata-disk på en sata-port.

tja, jeg linket da vitterlig til komplett.no's liste over sata-kontrollere - som er nettopp det baklengsnorwegian er best tjent med i det lange løp. ;)

 

og jo flere kanaler/porter som er på kortet du velger, jo bedre - alltid allright å ha muligheten til å slenge inn en haug med disker i maskinen! :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, ser ut som jeg ikke finner konverteren jeg tenkte på. Kontroller høres greit ut, men er noe unødvendig siden jeg kommer til å kjøpe maskin med S-ATA uansett. Tror jeg bare satser på å kjøpe en S-ATA-disk, og så koble den og mine gamle P-ATA-disker i en annen maskin. Noen av kompisene mine må da ha en S-ATA-basert maskin jeg kan bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...