Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Balansert ventilasjon og vedlikehold


Anbefalte innlegg

Hei!

Har bodd i en leilighet i ca. 2,5 år nå (som var nybygg ved overtakelse), og gjennom sameiet har vi fått filter som til nå er byttet to ganger i aggregatet. Aggregatet er for øvrig et slikt: https://www.villavent.shop/save-vtr-250-b-r

Jeg lurer på hva slags type vedlikehold det er vanlig at man gjør på slike anlegg, enten selv eller gjennom sameiet (foruten å bytte filter)? Pga. det er et leilighetskompleks/blokk regner jeg med det er vanlig at man leier inn eksterne pga. vanskelig tilgang til f.eks. rør og slikt?

På grunn av litt dårlig erfaring med aggregatet tidligere (feil med avtrekk gjorde at aggregatet var ute av drift en måneds tid på vinteren, har hatt følerfeil, matlukt som kommer inn i tillufta m.m.) så lurer jeg også på om det er noe jeg kan sjekke med aggregatet (og evt. tillufts-/avtrekksventiler) for å se om anlegget fungerer som det skal? Har blitt litt småparanoid over at lufta vi får inn kanskje er dårligere enn den burde være...

 

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
On 8/5/2021 at 10:41 PM, rioi said:

Hei!

sjekk at viftene går og etter ulyd i dem. Skru opp tilluftstemp setpunkt og sjekk at varmegjenvinner starter og at ettervarmebatteriet legger inn. Lurt å sjekke at gjenvinnerreima ikke er utslitt også.

Hei, og takk for tilbakemelding 🙂

 

Ingen ulyder så vidt jeg hører (med unntak av ulyd den gangen aggregatet stoppet).

Når jeg kjører den i økomodus så ser jeg at varmegjenvinneren spinner/stopper å spinne avhengig av temperaturen jeg setter på displayet - er tillufta på 20 grader og jeg setter at tempen skal være 21 eller 22 f.eks. så ser jeg at den begynner å spinne. Hvis det er veldig stor forskjell så ser jeg at det er ekstra varme som tilføres i følge displayet, jeg går ut fra at det er det som er ettervarmebatteriet?

En ting jeg lurer på - jeg så på nett at noen hadde problem med at det kun var omluft som kom i tilluftsventilene. Når det er balansert ventilasjon med roterende varmegjenvinner så er det vel en liten andel omluft som kommer tilbake i tilluftsventilene for å tilføre varme - er det noen måte å vite om lufta som kommer er ren luft? Jeg går ut fra at hvis det hadde vært for mye omluft ville det kunne oppstå dugg på vinduer f.eks. (ettersom fuktig luft ikke føres bort)?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...