Gå til innhold

Oppbygning av molekyler


harald_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan jeg lage enkle illustrasjoner som viser strukturformen på for eks CH4 ute å måtte tegne hvert eneste molekyl i paint elns.

 

Noen som veit om programmer elns jeg kan bruke?

!

 

Det er altså for vanskelig å tegne en enkel tegning som viser strukturformelen til METAN på egenhånd?

Endret av farke
Lenke til kommentar

Har man et proft eller semiproft tegneverktøy, f.eks CorelDraw, kan man laste ned pakker med Clipart, f.eks protoner, nøytroner, bindinger et.c, men det er dyr løsning om man ikke har selve programmet fra før. Flere program for flytskjema har også tilleggsmoduler for å binde sammen ting og tang, f.eks tekniske komponenter, f.eks atomer. Vet PC World har publisert en artikkel om gratisprogram som gjorde akkurat dette, kommer tilbake med en edit om jeg finner den...

 

Edit

Her er et slikt gratis program for flytskjema, hvor man kan koble sirkler et.c

 

http://www.gruk.no/article/articleview/549/1/42/

 

Ellers mente en kompis Powerpoint kunne lage slike ilustrasjoner om du har det tilgjengelig.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på realfag på universitetet i bergen brukte jeg et program som heter ChemSketch 5.0 Det er freeware og jeg nevner noen av fordelene med det:

Automatisk navnsetting (fungerer dog kun opp til 50 atomer i freewareversjonen)

Automatisk justering av bindingene etter energibetrakninger

3d-visning av molekylet. (her brukte jeg mye printscreen)

Automatisk funksjon for å lagre arbeidet som bilder.

Bibliotek over gudene vet hvor mange forbindelser, skikkelig sortert og kategorisert.

 

 

Hvis du skal holde på med kjemi/organisk kjemi er dette et kjempebra program! Kan nevne at det er installert på alle maskinene ved natmat ved uib.

 

Last det ned her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...