Gå til innhold

IT OG ØKONOMI?? HJELP


HNsen12

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg starter BBA (Bachleor i Øk.admin) hos NHH for øyeblikket og ønsker å kombinere utdannelsen min med IT. Siden matematikk fag ikke er mitt aller sterkeste side og jeg har større interesse for økonomi så ønsker jeg i bunn og grunn å bli utdannet økonom.  
Men ettersom teknologien «tar over» ønsker jeg allikavel å kombinere studiet med relevante IT emner som blant annet design og programmering. Dette er noe NHH tilbyr som enkeltemner men jeg vil allikavel ha et bredere og dypere IT-kunnskap enn det NHH tilbyr. 
 

Jeg tenker derfor å fullføre bacheloren hos NHH og ta de IT fagene skolen tilbyr, og deretter starte på NTNU og fortsette med IT samtidig som jeg fullfører masteren min i Øk.adm . Da har jeg både NHH og NTNU på CV’n samt dokumentert IT kunnskap fra landets ledende skoler innen teknologi og økonomi.  Hva tenker dere om dette? Et annet alternativ er å ta masteren min i utlandet (USA, Canada) kombinert med IT. Jeg er i alle fall soleklar på at jeg ikke ønsker å fullføre masteren min hos NHH, men heller et annet sted slik at jeg gjør meg selv litt mer attraktiv.
 

Ettersom jeg ikke er den aller flinkeste i matte så frykter jeg matematikken på IT emnene som b.l.a programmering. Fikk forsåvidt 5 i S1 og 4 i S2 fra VGS. 

Endret av HNsen12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HNsen12 skrev (3 timer siden):

Ettersom jeg ikke er den aller flinkeste i matte så frykter jeg matematikken på IT emnene som b.l.a programmering. Fikk forsåvidt 5 i S1 og 4 i S2 fra VGS. 

Programmering inneholder ikke matte. Du gjør ingen regnestykker når du programmerer og trenger ingen ferdigheter innen matematikk. Noen studieløp inneholder dog matte, men hvis du ønsker det kan du fint unngå slike studier. Innen arbeidslivet er det haugevis av programmeringsjobber som ikke involverer matte.

HNsen12 skrev (3 timer siden):

Da har jeg både NHH og NTNU på CV’n samt dokumentert IT kunnskap fra landets ledende skoler innen teknologi og økonomi.  Hva tenker dere om dette?

Jeg tenker du overvurderer betydningen av navnene på studiestedene.

HNsen12 skrev (3 timer siden):

Jeg er i alle fall soleklar på at jeg ikke ønsker å fullføre masteren min hos NHH, men heller et annet sted slik at jeg gjør meg selv litt mer attraktiv.

Blir du egentlig mer attraktivt ved å gjøre det slik?

HNsen12 skrev (3 timer siden):

jeg har større interesse for økonomi så ønsker jeg i bunn og grunn å bli utdannet økonom.  

Høres fornuftig ut. Følg interessene dine framfor å sikte på å ha det du tror er de riktige universitetene på papirene dine.

Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

Programmering inneholder ikke matte. Du gjør ingen regnestykker når du programmerer og trenger ingen ferdigheter innen matematikk. Noen studieløp inneholder dog matte, men hvis du ønsker det kan du fint unngå slike studier. Innen arbeidslivet er det haugevis av programmeringsjobber som ikke involverer matte.

 

Godt å vite! Takk for informasjonen! Programmering er definitivt noe jeg ønsker å sette meg inn i :) 

Quote

Jeg tenker du overvurderer betydningen av navnene på studiestedene.

Det er ikke noe tvil om at NHH og NTNU er attraktivt på CV’n. 

Quote

Blir du egentlig mer attraktivt ved å gjøre det slik?

Den Tradisjonelle SIVØK utdannelsen fra NHH uten noen form for IT er f.eks ikke like attraktivt som indøk, dig.øk, eller andre linjer med en del teknologi emner. Utdannelsen er ikke akkurat like framtidsrettet; så ønsker derfor å blande IT med økonomistudiet. 

Quote

Høres fornuftig ut. Følg interessene dine framfor å sikte på å ha det du tror er de riktige universitetene på papirene dine.

 

Endret av HNsen12
Lenke til kommentar
HNsen12 skrev (12 minutter siden):

Det er ikke noe tvil om at NHH og NTNU er attraktivt på CV’n. 

Jeg kan lite om økonomisektoren, så der har det kanskje betydning. I IT sektoren ville det ikke hatt nevneverdig betydning om du hadde gått på NTNU, UiO, UiB, etc.

HNsen12 skrev (14 minutter siden):

Tradisjonelle SIVØK utdannelsen fra NHH uten noen form for IT er f.eks ikke like attraktivt som indøk, dig.øk, eller andre linjer med en del teknologi emner. 

Ok, du kan åpenbart mer om dette enn meg :)

Jeg har bakgrunn fra IT og kan svare på ting der, men når det gjelder økonomi må du ta det jeg skriver med en stor klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...