Gå til innhold

Gaming som fritidsaktivitet?


Anbefalte innlegg

Hei,

vi har barn fra 10-14 som er glad i gaming, men klarer ikke å finne e-sport fritidstilbud…hvor de kan få utviklet spillferdighetene sine, møte likesinnede og lære mer om hvordan spill er oppbygd osv. jeg lurer derfor på om det er noen som har kjennskap til e-sport aktiviteter for ungdom i Oslo og omegn? Nettsider vi kan sjekke ut osv?

mvh Marie 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Discord er en veldig fin plass å starte. De har norske brukere fra 9 år og oppover; der 10% er jenter. 

Det er et program som har en veldig sosial plattform. Du melder deg inn i ulike rom/grupper - som er tilpasset dine preferanser og ønsker. Det finnes grupper for barn vel som voksne med 18+ aldersgrense. 
Dette er den største gruppen (serveren) for norske spillere: https://disboard.org/no/server/754335384254808142

Voksne "noobs" vil nok kalle dette en chattekanal. Men det er den mest velegna og kjente plattformen for å spille med andre. Det er vanlig at det blir pratet mest om spilling. Det deles tips, bilder (skjermskudd fra spillingen) - man kan avtale å spille sammen over nettverk, der man prater sammen ved bruk av hodetelefoner. Innenfor de egne rom/grupper; kan det opprettes små "klubber" med et mindretall medlemmer, som kan snakke/chatte sammen. Discord er en veldig vanlig plass å knytte vennskap på. 

I motsetning til veldig mange andre åpne nettsider; vil jeg anse Discord for å være nokså trygg. Dersom en person med mindre hyggelige hensikter infiltrerer slike grupper. Blir dem kastet fort ut av serveren/gruppen. De som drifter og eier kanalene er veldig gode på den type moderering. De sosiale kodene er etter mitt skjønn mye hyggeligere på nett enn i "den virkelige verden" som i skolegården. 

Som forelder kan det være litt skummelt å gi barn nede i 10-årsalderen tilgang til slike nettsamfunn. Men jeg tenker at dette har blitt en så stor og naturlig del av vår digitale verden. At det kan gi veldig god og stimulerende lærling for barn. 

Barnevakten.no har utgitt en liten guide for Discord.
https://www.barnevakten.no/app/discord/

Som forelder hadde jeg laget noen klare og tydelige regler i forkant. Personlig hadde jeg valgt følgende:
- Absolutt ingen bruk av webkamera!
- Aldri oppgi telefonnummer, Snapchat, Instagram eller lignende til helt ukjente.
- Dersom noen er "ekle", skal de gi beskjed til meg med en gang.

Jeg tenker det viktigste er allikevel at man har et lite øye med hva barna driver med. Det tror jeg også barna setter pris på, at man ser hva de driver med.... 😜 

Gjennom disse kanalene tror jeg også det er mulig å finne aktiviteter, treff og lignende - utenom nettsamfunnet. 

Personlig mener jeg at ting som Discord er vel så sosialt som "ekte treff" i virkeligheten. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...