Gå til innhold

Intelligens, logikk, forstand


Anbefalte innlegg

Bragevenn skrev (På 12.8.2021 den 18.20):

Jeg er helt enig med deg Immediately.

Hyggelig det, Bragevenn! :)

 

«Kan vel en blind lede en blind? Vil da ikke begge falle grøften? En lærling står ikke over sin mester, men når han er utlært (om det som er rett og galt, godt og ondt), blir han som sin mester».

 

«Han sa: La dem fare. De er blinde veiledere for blinde, og når en blind veileder en blind, faller de begge i grøften». (Matteus 15,14).

 

Den første grunnleggende viten om godt og ondt går ut på å erkjenne oss selv:

 

Er vi gode eller onde?

 

Er vi gode når vi gjør andre (v)ondt?

 

Hvorfor tror vi at ondskap er godt?

 

Er ikke ondskap lenger ondskap så lenge vi gjør ondskap mot mennesker vi ikke liker/hater, spesielt fiender?

 

Hvorfor er mange av oss så blinde for kunnskapen om godt og ondt at vi fullt og fast tror at vi er gode mennesker når vi i virkeligheten er ondskapsfulle, når vi nider vår neste, mobber, håner og spotter dem vi ikke liker?

 

 ”Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? Og hvordan kan du si til din bror: "Bror, la meg ta flisen ut av øyet ditt!" du som ikke ser bjelken i ditt eget øye? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart og kan ta flisen ut av din brors øye".

 

Dette bibelverset retter seg mot dem som refser andre for sin ondskap, men er blinde for sin egen ondskap som er minst to ganger verre.

 

Denne psykiske tilstanden er den som har fått såkalte gode mennesker, hellige om man vil, til å begå de aller verste forbrytelser mot sine medmennesker, i troen på at de selv var bedre enn dem de forfulgte, torturerte og drepte, kokte levende i olje og brente på bål.

 

En meget farlig sinnstilstand!

 

 

Endret av immediately
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Jovia skrev (På 12.8.2021 den 17.38):

Intelligente mennesker med sans for logisk tenkning? Hva betyr det egentlig? Tror intelligens og logikk går mer automatisk hånd i hånd. Jeg vet heller ikke hvorfor noen tror at disse menneskene skal være mer humane og sympatiske enn andre. Eller "uforstandige" som trådstarter ser ut til å kalle det.

 

I boken skrevet av professor Johan B. Hygen, Trekk av religionsfilosofien, sier han innledningsvis at ordet teologi er sammensatt av to greske ord, theos og logos, som betyr tale eller lære om Gud. Men et viktig poeng som professoren høyst beklagelig unnlater å anføre, er at ordets opprinnelige betydning på gresk var: 

Logikk – sunn fornuft. 

I en annen bok jeg har i mitt hjemmebibliotek, «Vestens tenkere» bind 1, redigert av Trond Berg Eriksen, skriver Grete Børsand Heyerdahl at det opprørte den greske filosofen Kelsos at kristne prøvde å legge beslag på det fine logos-begrepet, som ble satt i filosofisk omløp allerede av Heraklit og videreutviklet av Platon og stoikerne. 

Men dette kjente de kristne oppkomlingene i tankens verden slett ikke til, sa Kelsos: De var uten skolert fornuft. Hvis de hadde hevdet at «logos» var sporene av gudsfornuft i verden som er gripbar for tanken, kunne han saktens si seg enige i det. 

De kristne bryter ned tankens skjønne verden, mente Kelsos: Det er derfor de maser med dette de kaller tro: Bare tro, ikke tenk! Og han la ikke skjul på sin bestyrtelse: De kristne er en skandale – både sosialt og intellektuelt. De påstår nemlig at logos er en person, en død jøde! 

Og denne døde jøden skulle attpåtil være Gud selv! 

Kelsos´ råd til keiseren var klar: gjør kort prosess, utrydd dem! De kristne var ikke bare lovløse i jordiske spørsmål - de var også ødeleggende for det overleverte kosmos av sanne og gode filosofiske innsikter. De brøt ned tankens skjønne verden. 

Det religionsprofessor Hygen i stedet burde anført i boken sin, i det minste med liten skrift, er at ordene theos og logos egentlig betyr læren om Gud og det guddommelige basert på logikk, sunn fornuft. 

Hvor mye sunn fornuft det bor i de utallige bøker som er blitt skrevet om Gud fra kristendommens fødsel inntil i dag, er jeg svært, svært usikker på, jeg har ikke lest dem alle fra perm til perm. Heller ikke boken til Hygen, tidligere professor i religionsfilosofi og etikk ved Universitet i Oslo. 

Men når den intelligente professor Hygen i forordet skriver at «meningen med denne boken er å gi en første orientering i religionsfilosofi», kan jeg virkelig stole på at jeg etter endt lesning kommer «helsinnet» fra det med fornuften i behold, sånn ganske intakt? Eller blir jeg forledet til å tro blindt på samme ulogiske påstand som paven i Roma er helt overbevist om, nemlig at 1=3? 

Dét er spørsmålet. 

Før jeg avslutter min korte epistel i sene nattetimer, vil jeg gjerne tilføye at den skolerte og intelligente filosofen Kelsos ikke akkurat forekommer meg å ha vært særlig forstandig. Til tross for sin intelligens og sans for logisk tenkning. Han skriver i sin anklage mot kristne på en svært foraktelig og nedlatende tone overfor «de minste»: 

Når de kristne forsamles i private hus, kan man der finne ullarbeidere, skomakere, skittentøyvaskere og de mest analfabetiske og bondske løsarbeidere som ikke ville våget å si noe om de sto overfor sine foresatte eller mer intelligente herrer. Men når de kristne får tak i barn privat og dertil noen dumme kvinner, kommer de med de mest oppsiktsvekkende påstander. 

Intelligens er bra å ha, absolutt. Logisk sans også. Men det betyr aldeles ikke at intelligente mennesker med sans for logikk, uansett hvor begavet de enn måtte sies å være, nødvendigvis også er forstandige. 

Forskjellen på intelligens og forstand har jeg diskutert tidligere i en annen tråd, så dette temaet vil jeg ikke kaste mer lys over i denne tråden. Men her kommer enda et avslørende bevis for min påstand: Mike Pompeo, utenriksminister i Trump-administrasjonen og forhenværende direktør i Central Intelligence Agency (CIA), en stilling han hadde fra 23. januar 2017 til 26. april 2018, sa under et intervju: 

Ingen med fornuften i behold vil vel på ramme alvor mene Mike Pompeo er uintelligent og ikke har sans for logikk, strategisk tenkning? Forstandige intelligente mennesker vil nok komme fram til samme konklusjon som meg i natt: Mike Pompeo er et uforstandig intelligent menneske. 

Det samme var filosofen Kelsos. 

PS: Boken til Johan B. Hygen er fra 1977 og var i første rekke beregnet på studenter i teologi, kristendomskunnskap og religionskunnskap. ISBN 82-05094160. 

 

 
Endret av immediately
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...