Gå til innhold

S-ATA og et litt gammelt hovedkort..


Anders81

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et nytt hovedkort på en komplett-butikk (unnskyld, "Dataskjeden") i Oslo sentrum for omtrent 8 måneder siden. Et EpoX kort til 700 eller noe sånt. Har en Athlon xp2400+ med 768mb ram og et GeForce Ti 4800 kort, men har fortsatt min gamle 30gb 5400rpm HD og skulle gjerne bytte.

Spørsmålet mitt er, hvordan finner jeg ut om jeg kan bruke S-ATA, ATA/133 eller ATA/100 Harddisker på maskinen min? Er det noen spesiel kabel jeg kan bruke for å kunne bruke S-ATA på dette kortet? (Har ikke modellnavnet her, er ikke hjemme akkurat nå).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-ATA benytter en egen liten kontakt på hovedkortet, og ikke IDE kanalene.

har du ikke spekken på hovedkortet? der står det om det støtter S-ATA.

 

Men uansett trenger du ikke S-ATA, er jo ikke sååååå mye bedre.

kjøp en Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

Special Edition 8MB cache WD1200PB

NOK 818.09 inkl. mva. fra komplett.no

 

:devil:

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen :)

Får visst jekke opp kabinettet og sjekke, sidene til Epox er ikke akkurat veldig gode når det gjelder SATA. Hvis ikke tar jeg bare en vanlig en.

 

Forresten, er det stor ytelsesforskjell på 2mb chache og 8mb?

Endret av Anders81
Lenke til kommentar

Forskjellen på 2mb og 8mb cache merkes nok først og fremst hvis det er en systemdisk. (Der windows e.l. ligger). Hvis det er kun til musikk og video-lagring holder det med 2mb.

 

Ellers vil jeg ikke anbefale WD-disker hvis du har følsomme ører. Jeg har det, men neste gang blir det heller Samsung eller Seagate.

 

-Lykke til

Lenke til kommentar

Kanskje litt off-topic, men må bare... Skjønner meg ikke på folk som klager på støy fra disk. Jeg har en WD (SATA) disk, og jeg er ikke i nærheten av å høre om den skriver eller ikke. Årsaken er at vifta i PSU og kabinett bråker jo uansett mer! Jeg må se etter om det er diskaktivitet ;) Er PC'n din så støysvak at du hører disken synes jeg du skal kunne leve med det!

 

Tror forresten neppe det er SATA kontroller på HK'et ditt om det kostet 700 for nesten et år siden... Alternativet blir å kjøpe en SATA kontroller til å dytte i en PCI port. Tror ikke de er alt for dyre. På den annen side er det som sagt ikke veldig mye ytelsesøkning fra PATA disker, men kanskje litt mer fremtidsrettet... Your call.

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Glem heller ikke at det kun er seagate og WD Raptor som har "ekte" S-ATA, der S-ATA er koblet rett på kretskortet, og du får ATA 150.

På alle de andre er det bare loddet på en overgang fra vanlig IDE, dvs at det kun er vanlig ATA 100.

De første hovedkortene som kom med S-ata, har heller ikke ekte S-ATA, da portene går gjennom PCI-BUSen, og du får kun ATA 133.

Lenke til kommentar

Kjøpte i utgangspunktet et Asus hoverkort til 1200, men jeg erm.. brente det :blush:

Hadde kun litt mer penger igjen, og siden jeg trengte ny RAM også ble det de kortet.

Tar en 8mb, siden jeg tror jeg flytter over Windows (Den gamle HD'en er 3-4 år gammel, så jeg regner med å kassere den).

Hvis jeg bruker en sata kontroller, får jeg da 100, 133 eller 150 på den?

Lenke til kommentar
Tar en 8mb, siden jeg tror jeg flytter over Windows (Den gamle HD'en er 3-4 år gammel, så jeg regner med å kassere den).

Hvis jeg bruker en sata kontroller, får jeg da 100, 133 eller 150 på den?

Ja gjør det, du vil få en nye pc om du kjøper deg en nye disk på 120GB eller større.

Den gammle disken din er meget trege i forhold til en 120GB disk, men til større disken er, jo raskare vil den være.

Og ikke tenk på invistere i en pci aptapter s-ata150, da ville eg heller kjøpt meg en 250GB disk. Grunnen er den er store og meget rask.

Du vil få s-ata 150 om du kjøper en s-ata kontroller, men du får ikke større hastighet om du gjør det.

Lenke til kommentar
Kanskje litt off-topic, men må bare... Skjønner meg ikke på folk som klager på støy fra disk. Jeg har en WD (SATA) disk, og jeg er ikke i nærheten av å høre om den skriver eller ikke. Årsaken er at vifta i PSU og kabinett bråker jo uansett mer! Jeg må se etter om det er diskaktivitet ;) Er PC'n din så støysvak at du hører disken synes jeg du skal kunne leve med det!

Maskinen min er stille, men ikke lydløs(viftekjølt). Allikevel høres det tydelig høyfrekvent støy, antageligvis fra motoren til HD. Det er ikke støyen når den skriver som er spesielt plagsomt, men den konstante hviningen. Den overdøves for øvrig hvis jeg skrur opp hastigheten på en kabinettvifte eller to.

 

Så det er egentlig ikke volumet som er problemet, men frekvensen på lyden. Dette kan unngås (iallefall til en viss grad) ved å velge en stillere HD. Det er iallefall ingen grunn til å anbefale WD!

 

God helg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...