Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forberede hagestue: Hvordan bygge betongplatting og terrassegulv?


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en større terrasse utendørs i sommer. Og i løpet av et par år ser jeg for meg at vi kommer til å bygge en hagestue på deler av terrassen. Derfor leker jeg med tanken på å støpe en betongsåle nå, der vinterhagen vil komme, før jeg bygger terrassegulvet. Underlaget er grus som bør være ganske bra komprimert siden hytta ble oppført i 2005. I denne forbindelse kunne jeg tenke meg noen råd på veien:

Støpe betongsåle/-fundament til hagestue

Jeg har sett litt på forskjellige Youtube-videoer, og har kommet frem til følgende fremgangsmåte:

  1. Forskale med planker og bjelker med god støtte på alle sider for å tåle massene
  2. Legge to lag med XPS-plater rett oppå grusen
  3. Legge fuktsperre oppå platene
  4. Legge to lag med K131 armeringsnett oppå her igjen
  5. Fylle i med betong og rette av med hell bort fra husveggen

Virker fremgangsmåten riktig? Skal XPS-platene ligge helt mot ytterkant (slik at betongen hviler på disse), eller hvor mange cm fra forskalingsrammen skal de eventuelt legges? Hvor tykk betongplate (altså over XPS-platene) bør jeg ha for at den skal kunne bære en hagestue med en takterrasse? Merk at dette er et ekstremt(!) værhardt område.

Bygging av selve terrassen

Terrassen vil være større enn selve området der hagestuen skal være, og strengt tatt ønsker jeg å bygge hagestuen rett oppå terrassen der jeg da vil ha laget klart betongsålen. Det vil si at deler av terrassen legges oppå betongfundamentet, mens deler bygges utenfor.

Kan jeg legge 2x4 rett oppå betongsålen og legge terrassebord oppå her, eller er det noe med at det bør være luft mellom og at jeg heller skal fundamentere gulvet i søylesko oppå betongsålen? Hva bør avstanden være fra betongsåle til bjelkene?

Kan jeg gjøre noe smart når jeg legger terrassen slik at hagestuen bare kan bygges rett oppå her, eller må jeg uansett belage meg på å ta ut bordene der reisverket til hagestuen skal stå for å fundamentere den skikkelig i betongsålen?

 

Noen bilder fra prosjektet vedlagt (sort = hytte, beige og blått = terrasse, blått = fremtidig hagestue, rødt = fremtidig terrasse oppå hagestuen)

3.jpg

2.jpg

1.jpg

skisse ovenfra.png

hytte.png

Endret av Gullars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...