Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Glemmer" å puste under innsovning


Gjest a08f9...2ca

Anbefalte innlegg

Gjest a08f9...2ca

Hei!

De siste fire nettene har jeg hatt store problemer med å sovne. Når jeg har lagt meg og er på vei inn i drømmeland, føles det som om jeg blir kvalt. Jeg snorker ikke, og det er ingen fysisk obstruksjon av luftveiene, det føles mer som om jeg "glemmer" å puste. Jeg puster ut, og så puster jeg ikke inn igjen før jeg gisper etter luft. Dette går veldig utover nattesøvnen, da jeg får høy puls og adrenalin og blir veldig våken. Så går det en halvtime før jeg blir trøtt igjen, og så skjer det igjen.

Dette skjer uansett om jeg ligger på rygg, på siden eller på magen.  

Har noen opplevd dette før? Hva kan jeg gjøre for å huske å puste når jeg skal sove?

Jeg er forøvrig en frisk mann, i underkant av 30, trener regelmessig og er i god form, om enn litt overvektig.

Anonymous poster hash: a08f9...2ca

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 61f3e...649

Har opplevde nøyaktig det samme, av og på de siste ukene. Opplevde det også én natt for mange år siden, men tror det hadde med en liter kaffe før leggetid å gjøre... 

Men det er ekkelt. Slutter å puste dersom jeg ikke ligger og bevisst puster ut og inn. Automatikken er liksom borte. Forsøker å distrahere meg selv ved å lytte til lydbok, eller stå opp og gjøre noe. Til slutt sovner jeg jo, og har ikke dødd av pustestans i løpet av natta.

Har i samme periode opplevd stikkende, kortvarig smerte i bryst og armer, på begge sider av kroppen. Kombinert med luftsmerter. Regner med at dette var årsaken til bryst- og armsmertene også. Har aldri ringt lege før, men gjorde det nå. Hun var ikke bekymret, og ba meg ta en covid-test, da man kan ha slike symptomer uten luftveissymptomer. Ble beroliget av dette, og synes det har blitt bedre, uten å gjøre noe. 

Mistenker at noe av dette for min del kan skyldes stress/ubevisst uro. Står midt oppi nedleggelse av arbeidsplassen og familieforøkelse her samtidig nå. 

Anonymous poster hash: 61f3e...649

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...