Gå til innhold

Athlon xp 2800 eller 3200


@ndreas

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg ny prossessor, og det står mellom Athlon xp 2800 eller 3200. 3200 er jo selvsagt dyrere men har høyere bus hastighet og 200 mhz.. jeg er velding i tvil hva jeg skal kjøpe, så jeg trenger noen tips.. skulle å gjerne visst hvor jeg finner dem billigst mulig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2800+

 

Du kan sette opp bus speeden på den til 200MHz og sette ned multiplier. Vips så har du en 3200+. Kjøp derfor DDR400 minne og helst ett nForce2 Ultra 400 (eller hva det heter) basert hovedkort, f.eks. Abit NF7(-S) 2.0 eller ASUS A7N8X Deluxe eller ASUS A7N8X-E Deluxe.

 

Pass på å kjøp en bra kjøler. Anbefaler Thermaltake sin Volcano serie.

Lenke til kommentar
2800+

 

Du kan sette opp bus speeden på den til 200MHz og sette ned multiplier. Vips så har du en 3200+. Kjøp derfor DDR400 minne og helst ett nForce2 Ultra 400 (eller hva det heter) basert hovedkort, f.eks. Abit NF7(-S) 2.0 eller ASUS A7N8X Deluxe eller ASUS A7N8X-E Deluxe.

 

Pass på å kjøp en bra kjøler. Anbefaler Thermaltake sin Volcano serie.

Er ikke xp2800+ multiplierlåst nå da? Tviler på den funker bra på 400MHz FSB da (2.5GHz).

Endret av ØW
Lenke til kommentar

Lurt å klokke opp, ja. Men hvis de nye prosessorene har låst multiplier, så sitter du med skjegget i postkassa (delvis).

 

Kanskje tryggere med en 2500+ som har samme multiplier som 3200+ (11). Da kan man normalt øke FSB fra 166 til 200, så får man en 3200+ til prisen av en 2500+.

 

Jeg har iallefall gjort dette, med stort hell.

Lenke til kommentar
Lurt å klokke opp, ja. Men hvis de nye prosessorene har låst multiplier, så sitter du med skjegget i postkassa (delvis).

 

Kanskje tryggere med en 2500+ som har samme multiplier som 3200+ (11). Da kan man normalt øke FSB fra 166 til 200, så får man en 3200+ til prisen av en 2500+.

 

Jeg har iallefall gjort dette, med stort hell.

Har prøvd med 3 forskjellige maskiner/prosessorer med xp2500+ på MSI delta ilsr, og abit nf7-s, og har ennå ikke klart å kjøre prosessoren @3200+ uten litt stabilitetsproblemer.

 

De klarer fint å starte i windows, og kjøre 3dmark og sånn, men prøver jeg med litt rendering i 3dstudio eller stresstesting i prime95, har alle maskinene låst seg etter en stund.

 

Har en volcano 11 kjøler, og tester med åpent kabinett, og kjølig rom med vcore opp mot 1.8V.

 

Kjører min maskin normalt på 200*9.5, og er stabil og fin der.

 

Om det bare jeg som har vært "uheldig" med prosessorene, eller det er mange som skryter på seg stabile xp2500+@xp3200+ -maskiner vet jeg ikke, men jeg foretrekker iallfall å kjøre maskina stabilt :yes:

Lenke til kommentar

ØW: Godt poeng, det der. Selv om man får startet windows, betyr ikke det at maskinen er stabil. Maskinen min har uansett aldir låst seg i noe program, og jeg har benchmarket heftig etter jeg reformatterte for to dager siden. Det vil nok være noe variasjon fra en cpu-batch til en annen. Men hei, du får jo i høyeste grad valuta for pengene du også!

 

Har for øvrig også god gjennomtrekk i kabinettet; 5x80mm kab-vifter på ca. 5v (stille og fint), og en 80mm papst som suger luft fra CPU gjennom en 80-60mm trakt.

Lenke til kommentar

Med tanke på at du får en xp2800+ inkludert hovedkort billigere enn en xp3200+ alene, har man ikke akkurat så god ytelse/pris forhold på 3200+. Sistnevnte er litt råere, men xp2800+ ligger ikke så veldig langt bak. Iallfall ikke om man klokker opp FSB littegrann.

 

Men så får man også en AMD64 3000+ med hovedkort for noen få hundrelapper mer enn det xp3200+ prosessoren koster alene, som yter omtrent like bra, og bedre i mange tilfeller enn xp3200+. -Et et litt mer spennende valg synes iallfall jeg. :yes:

Endret av ØW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...