Gå til innhold

Hjelp meg å forstå: Fylkes- og kommunesammenslåing


Anbefalte innlegg

Håper noen kan opplyse meg litt på dette. 

Jeg ser poenget med å konsolidere en håndfull småsvinger i sogn, eller to nabobukter i nord - til samme kommune. I sånne tilfeller er det antakeligvis ikke mye skade ifht. besparelsen av papirarbeid for byråkratene(?). 

Men, ta mitt hjemfylke for eksempel. Jeg kaller det fremdeles Sogn og Fjordane fordi jeg er en reaksjonær bygdis til tross for en alder på 26. Hvis vi setter det litt på spissen så har jo ikke jeg mye til felles med en som bor i Odda når det gjelder hvilke prioriteringer som bør gjøres i lokalsamfunnet. Dersom det i fremtiden kommer reguleringer på et fylkesnivå som gagner kommune A og ikke kommune B, så kan det jo ikke være hensiktsfullt at de kommunene finnes i samme fylke. 

Uten at jeg helt har oversikt over strukturen i 'jurisdiksjon' på kommune- og fylkesnivå, så frykter jeg at den 'standardiseringen' som skjer ved konsolidering, ekspandering og navneendring av kommuner og fylker ikke kommer til å tjene innbyggerene i det lengre løp. Norge smykker seg med å dyrke det flerkulturelle, samtidig som vi (i min mening) potensielt visker ut det identitetsmessige og de økonomiske interessene til de små kommunene. 

Så jeg sitter igjen med følgende spørsmål:
- Hvordan hjelper det egentlig demokratiet å omorganisere på denne måten?
- Bidrar det til økt effektivitet, og hvorfor?
- Hvordan opprettholder man interessene til innbyggerene i de forhenværende kommuner og fylker? 
- Er tapet av tilhørighet verdt evt økt effektivitet i demokratisk og byråkratiske prosesser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Afghansk Trond-Viggo Torgersen skrev (På 5.5.2021 den 12.39):

- Hvordan hjelper det egentlig demokratiet å omorganisere på denne måten?

I prosessen blir det kanskje kastet en god del brevpapir og konvolutter med den gamle logoen. I tilfelle er det omfattende sløsing. 

Etterhvert tror jeg navneendringer skjer fordi en vil skape inntrykk av at vi entrer en ny tid. Og for at den som står bak navneendringen, kan skryte av det resten av livet. "Det var jeg, det var jeg som skiftet navn på NSB!" "Hvem var det som stod bak det komiske navnet Viken, jo det var meg det!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...