Gå til innhold

Liming / sveising av plexi


Anbefalte innlegg

Jeg har nå prøvd ut noe jeg hørte om hvordan man skal lime (egentlig kanskje sveise) sammen plexi.

 

Aceton (et rense- /løsemiddel, finnes bla i enkelte neglelakkfjernere) smelter sammen plexien med en usynelig skøt :thumbs: . Kontaktflatene må være reine og beine. Jeg dryppet litt aceton på det ene stykket, la det andre oppå og satte en vekt på toppen. Etter en 5-10 minutters tid var de to stykkene som ett!

 

Guiden jeg leste sa at man kan lage plexi-lim ved å blande plexi-spon i aceton og røre sammen dette til en sement. Denne kan man bruke til å fylle hulrom og sprekker opp til en viss størrelse.

 

Når dette nå er prøvd ut, er det jo bare å få prosjekter i gang! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også funnet ut det med kloroform, men jeg har ikke fått prøvd det enda. En venninne av meg som jobber på et laberatorium skal få tak i litt til meg slik at jeg får prøve ut det også... (får kraftige assosiasjoner til gamle detektivbøker av "kloroform"). Aceton er jo som du sier svært mye lettere å få tak i.

Lenke til kommentar

Hmm, rart, jeg brukte aceton til å fjerne noe silikon fra tanken min.... Er ikke sikkert det er plexi, men jeg antok no det siden den var gjennomsiktig plast materiale. Ikke et merke i "plasten", men silikon'et forsvant :) Jaja, samma det da egentlig, bruker ikke tank lengere, tok for stor plass

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
Tror kloroform gjør den samme nytten. Men kan hende aceton er litt enklere å bruke siden man ikke risikerer å falle i søvn :p

ja.. der sier du noe.. men, med kloroform så blir sveisen kraftigere, grunnen til dette er at kloroform løser opp plexien bedre, og aceton er snillere..

 

Hmm, rart, jeg brukte aceton til å fjerne noe silikon fra tanken min.... Er ikke sikkert det er plexi, men jeg antok no det siden den var gjennomsiktig plast materiale. Ikke et merke i "plasten", men silikon'et forsvant  Jaja, samma det da egentlig, bruker ikke tank lengere, tok for stor plass

 

Du kan "polere" opp igjen plexien med kloroform, sikkert med aceton også, når du polerer på denne måten, så fjerner du riper i overflaten..

 

ett lite tips som jeg også kan komme med, (siden vi er inne på plexi) er flamme-polering...

 

ja.. det høres drastisk ut, men når man kan det, så gir det fantastiske resultater..

du bruker en blåselampe (primus eller liten gass-loddebolt) som gir en blå flamme..

det du gjør er å forsiktig smelte kanten på plexien, slik at den blir til en "ny" kant, du holder blåselampen i ca 45 graders vinkel på enden av plexien, og drar den sakte, slik at flammen "slikker" langs kanten av plexien, pass på å ikke varme for mye, og varm MED plexien,

HUSK; dra flammen langs kanten, IKKE sku den (da vil det oppstå bobler)

 

og en ting til; når du har brukt f.eks dremel, stikksag og andre vertøy som blir varme, også flamme-polering, så oppstår det spenninger i plasten, for å få tilbake styrken i plexien, så kan du "anullere" den... dette gjør du slik;

legg plexi-biten som du har jobbet med på ei slik plate som mor bruker når hun steker ting inne i ovnen (flat), så setter du ovnen på ca 82 grader (82 e optimalt) så lar du den steke i en time for hver mm tykkelse på plexien (max 6mm), husk å støtte under ev. bøyer på glasset, når det er ferdig stekt, lar du det kjøles ned i like lang tid som det stekte, før du rører det. anullering trenger du egentlig ikke å gjøre uten at plexi-biten skal brukes en plass de den trenger å tåle en støyt..

 

ED; ja, kansje sj skal legge til; øv deg på biter som du ikke trenger, slik at du kan det før at du gjør det med den bitensom du har lagt ned mye arbeid i..

 

OG, ved flammepolering, så må du puse kanten, før du begynner

Endret av The Helper
Lenke til kommentar

@Kris_the Lord: Jeg forsøkte begge deler. Fikk litt luftbobler i den ene skøten (sikkert en nybegynner-feil).

 

Har nå fått en sms fra en venninne som jobber på et laberatorium. Hun har skaffet meg litt kloroform, så da får jeg prøvd det også.

 

@The Helper: Takk for gode tips! De skal garantert prøves! (fortjent nick :yes: ).

Lenke til kommentar
@Kris_the Lord: Jeg forsøkte begge deler. Fikk litt luftbobler i den ene skøten (sikkert en nybegynner-feil).

 

Har nå fått en sms fra en venninne som jobber på et laberatorium. Hun har skaffet meg litt kloroform, så da får jeg prøvd det også.

 

@The Helper: Takk for gode tips! De skal garantert prøves! (fortjent nick :yes: ).

ingen problem.. hovedpoenget med et forum er jo å hjelpe hverandre..

 

og en ting til, ett fint verktøy til arbeid med plexi, er dremel med anlegg og en "graverings" fres med rette sider, kjør på lavest mulig turtall på dremelen,

 

En ny dremel har ett høyere turtall enn en som har vert brukt en del, dette pga. at børstene ikke er tilslipt skikkelig når du har en ny en, men når du har brukt den litt, så er de litt mere slitte, og dermmed så er motoren "dårligere" og går ikke så fort og bruker like mye strøm (når den er "innkjørt" så tåler den mere last, før den mister turtall), personlig kjøpte jeg ny dremel på tirsdag (den andre har pappa gjømt, og finner den ikke igjenn :yes: )

I morgen, regner jeg med at jeg lager justerbar avsands-holder på den.. (skal frese ut kant rundt musematta mi som er av plexi..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...