Gå til innhold

Vet vi egentlig nok om havvind? Her er fem punkter til en bedre forståelse


Anbefalte innlegg

Tim Mathiesen skrev (3 timer siden):

Vindkraft til vanns er like mye miljøkriminalitet som til lands. Kanskje t.o.m. verre.

For kort å nevne det vindkraftforkjemperne ALDRI snakker om, så har vi temaene:

Neodymium-utvinning, Hexafluorid, Epoxy-microplast i tonnevis i natur og hav der fugl og fisk forveksler det med mad, litervis med hydraulikkoljesøl som forgifter grunnvann og hav, ikke-resirkulerbare vinger som må graves ned og danner søpleberg og et enormt miljøproblem, og ikke minst lavfrekvent infralyd som er skadelig for dyr og mennesker og utrydder mikro-organismer i grunnen. -Og da har vi ikke en gang nevnt den kreative økonomien rundt vindkraft som gjør at vindkraftindustrien kan overføre milliarder av subsidiekroner som du og jeg betaler til skatteparadis i Karibia.

Men til havs: Lavfrekvent infralyd forsterkes mange ganger under vann. Mange har spekulert i at det er en grunn til at hvaler svømmer på land.

På land forsvinner mikro-organismer i grunnen. Til havs: Hva med plankton, alger o.l som er en del av matfatet til større dyr. Vil de forsvinne? Hva med fisken? Forsvinner den?

Det forsvinner tonnevis av giftig Epoxy mikroplast i havet der småfisken forveksler det med mat. Bisfenol-A fra disse vingene er særdeles giftig.

Oljesøl i havet, ikke-resirkulerbare vinger som bare graves ned i enorme søpleberg....

Hvorfor vil man ikke snakke om den miljøkriminaliteten vindkraft vitterlig er, -både til lands og til vanns. Vindkraft må stoppes, -helt enkelt.

Dette var mye kvalitativ synsing og ikke ett ord som underbygger at en har faktiske problemer.

Om du er opptatt av mikroplast, så bør du øyeblikkelig slutte å kjøre bil eller buss og be om forbud mot bruk av lastebiler. Det kommer ca 5.500 tonn mikroplast i Norgefra bildekk hvert år og ca halvparten havner til slutt i sjøen. Mikroplast fra vindturbiner er helt ubetydelig i forhold. En regner at dersom turbinblader utformes slik at en unngår nedsliting, vil mistet masse reduseres til 0 til 4 kg i bladets 25'årige levetid. Dette er bare ett eksempel på at når en ser kvantitativt på utfordringene så er de oftest ikke problemer lenger.

Foreløpig vet en svært lite om mikroplast og dens påvirkning av havets levende organismer. Det en vet er at konsentrasjonen er uhyre lav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (6 timer siden):

Dette var mye kvalitativ synsing og ikke ett ord som underbygger at en har faktiske problemer.

Om du er opptatt av mikroplast, så bør du øyeblikkelig slutte å kjøre bil eller buss og be om forbud mot bruk av lastebiler. Det kommer ca 5.500 tonn mikroplast i Norgefra bildekk hvert år og ca halvparten havner til slutt i sjøen. Mikroplast fra vindturbiner er helt ubetydelig i forhold. En regner at dersom turbinblader utformes slik at en unngår nedsliting, vil mistet masse reduseres til 0 til 4 kg i bladets 25'årige levetid. Dette er bare ett eksempel på at når en ser kvantitativt på utfordringene så er de oftest ikke problemer lenger.

Foreløpig vet en svært lite om mikroplast og dens påvirkning av havets levende organismer. Det en vet er at konsentrasjonen er uhyre lav.

https://techxplore.com/news/2021-03-field-icing-turbines-power-production.html?fbclid=IwAR0lIQDgA1u539r16dnsAPDtcv-H11rI76bWezB654loo-Fdzs87mP4WMAY

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412020322297

https://www.erneuerbareenergien.de/achtung-erosionsschaeden-an-relativ-neuen-windkraftfluegeln?fbclid=IwAR3i4QLX_IHFMhHiE_MbDylJp70p53VpjQDcLhnqiUgETY9xRtFP2uR6MIY

https://phys.org/news/2020-09-impact-microplastics-soil.html?fbclid=IwAR0tF94EQc0ubppyQ3RcxxWvtmsfw7s6ahJyN_QM2Sp7_osc26FIoRiSCpU

Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (31 minutter siden):

Veldig lite konkret i disse artiklene (som vanlig). Mikroplast fra bildekk har vi hatt i over hundre år. Kunne ha vært interessant å vite hvordan dette har påvirket mennesker (og andre organismer) disse hundre årene!

Ellers er jeg så heldig at jeg forstår tysk (ikke så veldig godt) så jeg fikk med meg innholdet også i den tyske artikkelen!

Nyere turbiner har opplegg for å fjerne is. Ellers så er turbinbladene konstruert for å ha like lang levetid som resten av turbinen (rundt 25 år). Ikke desto mindre kan problemer unntaksvis oppstå tidlig. En gjør naturligvis sitt beste for å unngå kostbar utbytting av turbinblader.

Har tidligere søkt på turbinblader og livslengde. Veldig lite konkret informasjon og null statistikk.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden):

Veldig lite konkret i disse artiklene (som vanlig). Mikroplast fra bildekk har vi hatt i over hundre år. Kunne ha vært interessant å vite hvordan dette har påvirket mennesker (og andre organismer) disse hundre årene!

Ellers er jeg så heldig at jeg forstår tysk (ikke så veldig godt) så jeg fikk med meg innholdet også i den tyske artikkelen!

Nyere turbiner har opplegg for å fjerne is. Ellers så er turbinbladene konstruert for å ha like lang levetid som resten av turbinen (rundt 25 år). Ikke desto mindre kan problemer unntaksvis oppstå tidlig. En gjør naturligvis sitt beste for å unngå kostbar utbytting av turbinblader.

Har tidligere søkt på turbinblader og livslengde. Veldig lite konkret informasjon og null statistikk.

Veldig lite konkret informasjon og null statistikk ja, om alt, tyskerne har mest informasjon, de har bygget veldig mye.

Vil du vite mer søk der.

Jeg har mye bokmerker om vindkraft men det er mest mange enkeltsaker.

Men Vestas har en del problemer med vinger som løsnes og slikt.

Drepte fugler blir ikke registret, de er mange, https://www.nrk.no/mr/vindkraftverk-trenger-ikke-varsle-om-dode-fugler-_-kan-kastes-i-sopla-1.15335674?fbclid=IwAR3MY87oKmxT-t1qOJgHxv5FYcxvKm8PE7Nrkh3Dh1yS037-v0LQROW-AzU

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 27.4.2021 den 13.55):

Dette var mye kvalitativ synsing og ikke ett ord som underbygger at en har faktiske problemer.

Om du er opptatt av mikroplast, så bør du øyeblikkelig slutte å kjøre bil eller buss og be om forbud mot bruk av lastebiler. Det kommer ca 5.500 tonn mikroplast i Norgefra bildekk hvert år og ca halvparten havner til slutt i sjøen. Mikroplast fra vindturbiner er helt ubetydelig i forhold. En regner at dersom turbinblader utformes slik at en unngår nedsliting, vil mistet masse reduseres til 0 til 4 kg i bladets 25'årige levetid. Dette er bare ett eksempel på at når en ser kvantitativt på utfordringene så er de oftest ikke problemer lenger.

Foreløpig vet en svært lite om mikroplast og dens påvirkning av havets levende organismer. Det en vet er at konsentrasjonen er uhyre lav.

Fant en link som omtaler slitasje.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032119305908?via%3Dihub&fbclid=IwAR0KwpuH_aAdYPMTuXiS54M55gpx4RLZ67fQyQF4GI-jKj1tqIC32xnHS-s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...