Gå til innhold

Hvordan påvirket den kalde krigen den teknologiske og militære utviklingen?


laugas

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha presentasjon i historie om emne: kalde krigen. hvor jeg har laget denne problemstillingen:    Hvordan påvirket den kalde krigen den teknologiske og militære utviklingen? 

Jeg har helt hjerneteppe og finner ikke mere informasjon jeg kan inkludere i presentasjonen min... noen som har litt fun fact om dette emne? eller noen ideer om hva jeg kan tilføye i presentasjonen min :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internettet er et resultat av den teknologiske utviklingen under den kalde krigen. En funfact er at et av de første eksemplene på praktisk nettbasert kommunikasjon på tvers av landegrenser, var at det det ble etablert forbindelse mellom det amerikanske forsvarets ARPANET og norske NORSAT (et seismisk lyttesystem for å detektere russiske atomprøvesprengninger). https://en.wikipedia.org/wiki/ARPANET

Satellitt- og romteknologi er et annet tema. Her er også kommunikasjonsteknologi sentralt, men også systemer som GPS, teknologi for kartlegging av både jorden og universet...osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (15 timer siden):

Internettet er et resultat av den teknologiske utviklingen under den kalde krigen. En funfact er at et av de første eksemplene på praktisk nettbasert kommunikasjon på tvers av landegrenser, var at det det ble etablert forbindelse mellom det amerikanske forsvarets ARPANET og norske NORSAT (et seismisk lyttesystem for å detektere russiske atomprøvesprengninger). https://en.wikipedia.org/wiki/ARPANET

Satellitt- og romteknologi er et annet tema. Her er også kommunikasjonsteknologi sentralt, men også systemer som GPS, teknologi for kartlegging av både jorden og universet...osv.

takk for svar! har skrevet litt om GPS og internett, men skal inkludere litt om satellitter osv for det vise jeg ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...