Jump to content
Sign in to follow this  
Redaksjonen.

Blir ubemannet: Dette lille fartøyet skal erstatte det store

Recommended Posts

Hvis en tenker en 30-70 fots båt kan brukes i terrorøyemed er det enklere løsninger; dessverre var nok Suez-blokkaden (pun intended) et tankekors for visse kriminelle grupper som har angripet skip for å seile dem til hjemlandet. Enklere å kapre en båt, få den opp der og så true med å dra roret hard over. Men har en fått utløst SSASen så er det nok lite sannsynlig skipet får entre kanalen.

Alt kan hackes, men er nok mer lukrativt å ta ut økonomi/finanssystemet til rederen enn skipet... Her vil det ligge flere sikkerhetsbarrier - i dag er den menneskelige faktoren (søvnmangel, uoppmerksomhet, dobesøk) årsak til flest ulykker. Et "fail safe system" hvor en f.eks. må legge inn en verifikasjon hver time/10 min/5 min avhengig av operasjon hvor skipet legges "dødt" er en mulighet. I dag har en en "dødmannsalarm" men har ingen funksjon hvis ikke bakvakt reagerer. 

Problemet som egentlig foreligger er at skip har 6-10 stk ombord som driver med vedlikehold når en ikke er i operasjon (kalt matroser/motormenn)... Det har vært forsøkt "vedlikeholdsfrie skip" med kun vedlikehold i havn på 80-90 tallet. Ble ikke noe suksee og en måtte få folk ombord snarest for å unngå et totalt rustfall.

Autonomien er der i dag med Autopilot/Track Control/DP - men er mye bra teknologiutvikling som kommer frem som nok kan bringe systemene videre - men hvis en ikke finner opp vedlikeholdssfrie skip må det nok fortsatt være folk ombord. 

 

 

 

 

 

Edited by geir.olsen@rogmar.no
  • Like 1

Share this post


Link to post

Veldig bra, mange av dagens fartøy er overemannede, og autonome fartøy er er fremtiden, både sivilt og militært. Mulig at soa vil gå noe ned med autonome fartøy, men totalgevinsten vil være større.

Share this post


Link to post
19 hours ago, FB.093090871808135 said:

Hvordan vil sikkerheten mot feks hacking av disse type fartøy og kommunikasjonen sentralen som er på land. Kan et hacket fartøy bruken i terrorøyemed?

Tror jeg ville være mer skeptisk til terrorpotensialet i alle personbilene som kjører rundt med en eller annen form for internettoppkobling - det være seg innebygd oppkobling i bilen for drift og vedlikehold, mediasenter, eller diagnoseportdongle for forsikring eller "fleet management". Et norsk forsikringsselskap som prøvde seg med slike dongler nektet å svare da jeg stilte spørsmål om donglen de brukte var fysisk sikret mot å kunne sende kommandoer til bilens systemer...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...