Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norske kriminalsaker


HETolvstad

Anbefalte innlegg

Jeg har krim nærmest som en hobby, og « sluker» det meste jeg kommer over av lesestoff og dokumentarer. Jeg har et ønske om en god diskusjon og/ eller refleksjon rundt temaet , særlig norske kriminalsaker . Hvilken kriminalsak opp gjennom tida har opptatt DEG og hvorfor? Forsøk så langt det lar seg gjøre og ikke ta stilling til evt skyldsspørsmål knyttet til konkrete personer, men enkelte kan helt sikkert ikke unnlates å nevne for å belyse det aktuelle :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HETolvstad skrev (23 timer siden):

Jeg har krim nærmest som en hobby, og « sluker» det meste jeg kommer over av lesestoff og dokumentarer. Jeg har et ønske om en god diskusjon og/ eller refleksjon rundt temaet , særlig norske kriminalsaker . Hvilken kriminalsak opp gjennom tida har opptatt DEG og hvorfor? Forsøk så langt det lar seg gjøre og ikke ta stilling til evt skyldsspørsmål knyttet til konkrete personer, men enkelte kan helt sikkert ikke unnlates å nevne for å belyse det aktuelle :) 

Jeg viil si Baneheiasaken, en veldig brutal sak med voldtekt og drap på to små jenter. Men og særlig en ting som fikk meg til å reagere tidlig. Nemmelig mobilbevisene mot Viggo eller rettere sagt mangelen på sådanne. For alle rede den gang var jo politiet veldig aktive på å bruke mobilbruk som bevis hvis den viste at tiltalte var i området når en forbrytelse skjedde. Men her hvor mobildatane viste det stikk motsatte, nemmelig at han ikke var der, da var ikke det så veldig viktig for politiet. Så dette inntreserte meg ganske så tidlig ja.

Lenke til kommentar
Sportsidiot skrev (20 minutter siden):

Jeg viil si Baneheiasaken, en veldig brutal sak med voldtekt og drap på to små jenter. Men og særlig en ting som fikk meg til å reagere tidlig. Nemmelig mobilbevisene mot Viggo eller rettere sagt mangelen på sådanne. For alle rede den gang var jo politiet veldig aktive på å bruke mobilbruk som bevis hvis den viste at tiltalte var i området når en forbrytelse skjedde. Men her hvor mobildatane viste det stikk motsatte, nemmelig at han ikke var der, da var ikke det så veldig viktig for politiet. Så dette inntreserte meg ganske så tidlig ja.

Det er mange som er engasjert i den saken har jeg merket meg. Har vel egen Facebook-gruppe også. Man får vel se hva gjenopptakelseskommisjonen konkluderer med. Saker der det er tvil, eller viktige puslespillbrikker mangler, er interressante. Feks ordrud, nessetsaken osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HETolvstad skrev (10 timer siden):

Det er mange som er engasjert i den saken har jeg merket meg. Har vel egen Facebook-gruppe også. Man får vel se hva gjenopptakelseskommisjonen konkluderer med. Saker der det er tvil, eller viktige puslespillbrikker mangler, er interressante. Feks ordrud, nessetsaken osv. 

De konkluderte for en måned siden... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GajXax/derfor-blir-baneheia-saken-gjenopptatt-dna-og-andersens-forklaring-klart-svekket-som-bevis

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest b24a0...545 skrev (På 24.3.2021 den 6.58):

Saken om isdalkvinnen. Rett og slett fordi saken fortsatt er sporløs og uløst

Anonymous poster hash: b24a0...545

Gjest b24a0...545 skrev (På 24.3.2021 den 6.58):

Saken om isdalkvinnen. Rett og slett fordi saken fortsatt er sporløs og uløst

Anonymous poster hash: b24a0...545

Jeg tror det er mangelen på spor som er løsningen i begge disse sakene. Selv om det er år mellom dem, så er det mange likheter. Begge kvinner, arrangert som selvmord, falske identiteter, mørkhårede, utenlandske....og mer. 
 

Lenke til kommentar

Bjugn-saken ligger meg nært. Dette er en sak hvor noen uskyldig ble anklaget, og det ble skapt enormt rabalder. Han ble anklaget av en kvinnelig kollega som ikke kunne fordra at en mann skulle jobbe i barnehage. Saken har ødelagt flere dusin liv. 

Den virkelige skyldige, den som ga falsk anklage, ble aldri straffet. Og den som ble falskt anklaget fikk aldri noen godtgjørelse. 

Det offentlige, inkompetente leger (deriblant Trond Viggo Torgersen), inkompetente jurister, og mer til, har kommet seg helskinnet unna. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
dDork skrev (8 timer siden):

Bjugn-saken ligger meg nært. Dette er en sak hvor noen uskyldig ble anklaget, og det ble skapt enormt rabalder. Han ble anklaget av en kvinnelig kollega som ikke kunne fordra at en mann skulle jobbe i barnehage. Saken har ødelagt flere dusin liv. 

Den virkelige skyldige, den som ga falsk anklage, ble aldri straffet. Og den som ble falskt anklaget fikk aldri noen godtgjørelse. 

Det offentlige, inkompetente leger (deriblant Trond Viggo Torgersen), inkompetente jurister, og mer til, har kommet seg helskinnet unna. 

Torgersen var barneombud på den tida ? Ja den saken var ille. Flere liv som ble ødelagt den gangen. Et ganske grelt eksempel på hvordan datidas politietterforskning virkelig kunne gå galt, og «bygdedyrets» maktinnflytelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...