Gå til innhold

Travelstar 40GNX (ekstern USB-HD)


Ximo

Anbefalte innlegg

Broren min kom hjem fra Beijing i dag med en "IBM Travelstar Inside, USB 2.0, Portable Hard Disk" (står det ihvertfall) til meg.. En lekker liten metallic-blå boks på størrelse med en 2.5" harddisk (bilde), og neimen var det ikke en 2.5" harddisk inni også! ;)

 

Inni lå en Hitachi IC25N040ATCS05, også kalt Travelstar 40GNX som ser 100% autentisk, orginal og urørt ut. Det de lure kineserne har gjort er å putte en vanlig 2.5" inni en fin boks og koble til en ATA->USB-ledning og legge ved en driver som håndterer USB-devicen som en harddisk (ifølge manualen skal den komme opp som vanlig HD i My Computer). Men mini-CDen som fulgte med virket ikke særlig proff.. Det fulgte med tre drivere, alle for Win98SE, og ingen for modellen jeg har (CS8813, GL811 og M5621) :thumbdown:

 

Etter at jeg plugget inn USB-ledningen (lys kom på HD'en og den summet fint), merket WinXP den nye devicen og satte igang å installere uten å spørre meg først engang.. Så kom det opp en boble nede ved systray som sa at devicen var en HI-SPEED CONNECTION device men min USB-port (tror jeg) var NO HI-SPEED CONNECTION (ja, i store bokstaver)... :wow:

Mener den å si at jeg ikke har USB 2.0? Jeg har noen USB 2.0-porter i kassen min, men vet ikke helt hvilke (har 6 totalt). Prøvde ut noen av de andre portene, men da merket ikke WinXP at harddisken var plugget i.. er jeg nødt til å ta omstart kanskje? Ledningen splittes i to USB-ender, vet ikke helt hvilken som er 2.0 og hvilken som er 1.1.. Sjekket i Device Manager, der så jeg ingen ny harddisk heller :no:

 

Noen som har vært borti lignende USB-HD'er og vet hva som må til?

Setter pris på alle svar, men har ingen hast!

 

Ps. dingebomsen kostet 400 spenn i Kina, her koster en lignende Hitachi 40GB 2.5" over tusenlappen :D

Endret av Ximo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Mye kan tyde på at du har bommet på usb-kontakten. Mange hovedkort kommer med en drivercd med usb2 drivere til hovedkortet. Har du lagt inn disse? Dette kan fort være synderen.

 

Høres ut som du har gjort et godt kjøp. Det er seff mulig kineserne bare har satt inn en usb 1 kontroller, men mener winXP ikke kommer opp med den teksten da. Tror usb 1 og 2 ledninger er ganske det samme, men det er sikkert hovedledningen som er usb2.

Tror det er snakk om driverne.

Lenke til kommentar
Det var denne meldingen jeg fikk...
[img]http://www.3dnews.ru/documents/3821/ziv2_usb2_winxp_01.gif[/img]
... første gang jeg plugget den inn i en USB2-port (alle på min maskin er visst 2.0). Når jeg prøver å gjøre det igjen kommer boblen som sier at hardwaren er installert men fungerer kanskje ikke, og mer skjer ikke. I Device Manager er det derimot kommet opp en ny device, [b]USB Mass Storage Device[/b] med et gult utropstegn.. Device status sier "This device cannot start. (Code 10)" :cry:

Argh!! Og [url="http://babelfish.altavista.com/babelfish/urlload?url=http%3A%2F%2Fwww.3dnews.ru%2Fstorage%2Fblueghost-drive%2F%3Ftemplate%3Dprint.htm&lp=ru_en&tt=url"]denne testen[/url] av harddisken sier at i Windows XP er det bare å plugge inn ledningen så installerer den seg selv, men det er vel der den svikter, vet ikke jeg :shrug:

Noen ideer? Endret av Ximo
Lenke til kommentar

Hvis du har installert SP1, så skal det være unødvendig med noen fikser eller andre underfundigheter. Har du noen spennende USB chipset må du nok installere drivere, men de fleste USB2 driverne ligegr i SP1. Prøv å gå inn i enhetsbehandlingen din, og se etter Enhanced USB controller eller tilsvarende. Dette er tegnet på at du har USB2 i aksjon. Finner du ingen slike, så er det verdt å prøve å slette unna alt som står av USB kontrollere og huber i enhetsbehandlingen, for så å restarte.

 

Når det gjelder disken, så har jeg tilsvarende selv. Min bruker en USB kabel for dataoverføring, og den andre for strøm. Prøv å plugg i begge, du. (USB1.1 og USB2 har samme grensesnitt, så det er nok ikke snakk om en plugg til hver standard...)

 

Lykke til.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...