Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurere et trådløst pcikort som "access point"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows XP Pro har mulighet til å fungere som DHCP server.

Jeg har selv brukt min laptop med MS ICS med suksess. Laptop var koblet til bredbånd via RJ45 porten, og det trådløse kortet delte internett forbindelsen med en annen laptop som også hadde trådløs forbindelse.

 

Men jeg har kun prøvd det med 1 PC, men det skulle jo fungere, men det har jeg ikke grunnlag for å slå fast.

Lenke til kommentar

har du en egen maskin som skal dedikeres til dette formålet? eller er det din desktop maskin?

 

Astaro Security Linux (som er gratis for privat bruk) støtter bruk av PCI Wi-Fi kort til bruk som AP, men Astaro legger beslag på hele maskinen...

(er forøvrig det beste "gratis" produktet til brannmur/routing uten tvil, syns jeg)

Lenke til kommentar

Planen var å ha en innkommende nettforbindelse (wlan fra UIB sitt nett) og å la pc-en fungere som en basestasjon som deler ut nett til maskiner i nettverket her i kollektivet (for det meste mac-er). Hva systemkrav stiller dette til pc-en som skal styre dette?

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe en Breezecom SA10D boks som tar ned signalet fra UIB sit VPN nett og inn til maskinen for så å la et PCI kort fordele ut signalet via det trådløse nettet... Er ikke dette noen god idé? Bør jeg heller skaffe meg to nettverkskort og kjøpe meg en ekstern basestasjon for å fordele nettet ut?

Lenke til kommentar

Skjønner. Først; kjenner ikke til Breezecom SA10D så jeg skal ikke si noe om den saken.

Hvilke avstander er det snakk om at du skal dekke? Betong vegger?

Det er mulig du bør se etter et PCI kort hvor du kan settet på bedre antenne. Med "eksterne" antenner kan du få (teoretisk) opp til 100 m.

 

Axx.punktene koster ikke mer enn et trådløst nettkort. Valget må vel bli opp til deg. Men jeg tror du vil ha gleden av et axx.punkt lengre enn kun et kort.

Lenke til kommentar

Det er ikke de store avstandene som skal dekkes. grunnen til at jeg ønsker et PCI trådløst kort er at dette fører til mindre "løse" deler - pc-en inneholder alt jeg trenger for at nettet skal fungere. Jeg får et PCI kort på ebay til ca 300 kr (802.11b) inkl porto til Norge, noe som jeg synes er en ok pris.

Lenke til kommentar

Det er bare å prøve da? Koster jo nesten ikke penger, du får sikkert solgt det ene kortet til noen på kollektivet uansett, hvis det ikke går. Hvis du skaffer AP må jo alle ha nettverkskort uansett. Evt sende i retur pga angrerettsloven. Derfor kjøper du i Norge isteden for e-bay, hvis det koster det samme, for da har du i det minste kjøpslov og garantert fungerende utstyr.

 

 

PCutstyr.no

CNet Wireless LAN PCI 11Mbps WiFi 802.11b, 128-bit WEP, SMA ant.kont.

Kr: 279,-

 

VS Data

DLINK DWL-510 PCI bus 802.11b Standard 11Mbps Wireless Adapter

KR: 293,-

 

Inkludert mva, ex. frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...