Gå til innhold

Oppgradere prosessor - men til hva?


tj96

Anbefalte innlegg

Hei! 
Sitter nå med tanken om å oppgradere prosessoren, da jeg kunne trengt noe kraftigere siden jeg skal begynne å streame - og jeg har et håp om å begynne å arbeide med video-redigering/3D-modellering/rendering.
Kommer til å kjøres sammen med 2070 Super overklokket, 32GB 3000MHz CL15 og 240mm AIO.

Dette er alternativene:
i9-9900k (3600kr - her trenger jeg ikke oppgradere hovedkort, som er et stort pluss..!)
i5-10600k (2400kr pluss eventuelt hovedkort)
i9-10850k (4300kr pluss eventuelt hovedkort - dog sprenger denne egentlig budsjettet..!)
Ryzen 3700X (4000kr brukt med B-450-F)
MEN, har også kikket på i9 9820x da denne er på tilbud på Komplett nå (3900kr, 2000kr avslag..?!) har forstått det som om dette er en arbeidshest, men hvordan gjør den det på gaming?
Gaming skjer kun i 1080p per nå, og sannsynligvis er det noen år til jeg går over til 4k, men dette har jeg skjønt er mere avhengig av skjermkort uansett..? Har dere noen andre forslag? 
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du nå? Hvis du sitter på en 8700K eller 9700K er det liten grunn til å vurdere noe annet enn 10850K av de alternativene du har listet opp.

i9-9820X er betraktelig varmere enn 10900K, trenger dyrere hovedkort (og 4x minnestikker), og vil være litt bedre i programmer som drar nytte av AVX512 eller masse minnebåndbredde, men er tregere i spill og alt som ikke drar nytte av AVX512. For 3900 kr ser jeg ikke helt hvorfor det skal være et godt kjøp.

Har du prøvd å streame med det du har? NVENC bør være veldig akseptabelt for streaming til Youtube eller Twitch. 3D-rendering kan også gå betraktelig raskere med GPU, og videoredigering kan du fint gjøre med en hvilken som helst prosessor (en raskere modell vil bare gi deg mindre ventetid når du eksporterer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...