Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp rullegardin på vinduslist


Anbefalte innlegg

Litt flaut, men jeg sliter med å skjønne deler av instruksjonene for installasjon av en rullegardin jeg har kjøpt på Kid. Som det vil fremgå ganske klart i løpet av dette innlegget, er jeg en alt annet enn erfaren amatør. 

Her er det korte instruksjonsheftet (PDF).

Her er et bilde av vinduet - det er "utvendig vinduslist" helt øverst (markert i rødt) hvor jeg ønsker å skru inn festene (vinduet går innover, utvendig feste er nødvendig for å få åpnet det). Det vil si: Tegning 3.2 i Kid-manualen.

Listen er av tre. Ytterveggen bak er av gips.

Det er tre ting jeg lurer på:

1) Det står ingenting i manualen om bor. Kan jeg bare skru skruene rett inn i listen uten å ha borret hull først? Hvis jeg må borre, hvordan vet jeg hvor stort bor jeg trenger? (Kanskje best å bare ta med skruene til Jernia el.l. og spørre der.)

2) Det følger med plugger (utstyr "G" i første tegning i manualen) til skruene - er disse kun aktuelle å bruke hvis det er snakk om å skru i f.eks. betongvegg?

3) Hva i alle dager betyr den andre tegningen i manualen (rett etter utstyrsoversikten, rett før Steg 1)? Det er bilde av noe som for meg ser ut som en slags sag (plassert over venstre vinduslist?). Og for gardinen med mine mål - 160x185 cm - står det 95cmx1. Hva skal dette fortelle meg?

Resten håper og tror jeg at jeg skal få til... 🙂

 

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Skulle jeg boret i lister ville jeg boret ett hull først, hullet skal være litt mindre enn skruen :)
Selv pleier jeg å se på den "stangen" i midten av skruen og ta ca den størrelsen, slik at gjengene på skruen får tak men at den stangen i midten ikke presser ut treverket.
Gjør man ikke det så kan listen sprekke opp.
Kan gå bra å ikke gjøre det også :)

2. Ja, det er til betongvegger(der borer man større hull, dytter inn en slik plugg, så skrur skruen inn i pluggen)

3. Ingen idè, ser heller ikke relevansen helt uansett hva det er, det er en rullgardin, ikke ett romskip, så det går helt sikkert bra 😛
Ser ut som mål på hvor mye man kan kappe av om man trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...