Gå til innhold

Hva er riktige makroer?


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt appen flexikost i lang tid. Den er basert på riktige makroer i alle måltider og skal være basert på norske myndigheters kostholdsråd. 

Ser i appen at daglig inntak er 52% karbohydrater, 17% fett og 31% protein daglig. Men trodde norske kostholdsråd egentlig var litt mindre protein og litt mer fett? 

Uansett så er det denne sammensetningen man får enten man skal ned i vekt, på vedlikehold eller bygge muskler. Man kan velge en annen diett også (HPLC) men jeg her valgt varianten med mer karbohydrater og mindre protein da jeg trives best med mer karbohydrater. 

Appen er litt tungvint til tider så snuser litt på Lifesum (som jeg tror flexikost er basert på). Der må jeg kjøpe premium abonnement for å få tilgang til kostholdsplaner men ser at de har mange ulike, bl.a en som består av 50% karbohydrater, 30% fett og 20% protein. 

Ser også ut som man velger plan utifra mål der. Man har flere planer for ned i vekt, andre for vedlikehold, bygge muskler osv. Med litt ulik sammensetning. Flexikost har som sagt samme sammensetning uavhengig av målet. 

Her er alle planene: https://lifesum.com/no/disclaimer. Men finner ingen som har 50% karbo, 30% fett og 20% protein. 

Blir forvirra over hva som egentlig er ideelt? Akkurat nå er jeg på vedlikehold men tenkte over på muskelbygging snart. Vil da et kosthold med 50% karbohydrater, 30% fett og 20% protein bli riktig? Det blir vel for lite protein? Men hva når man er på vedlikehold, er det riktig da? 

Leser at det er mulig å endre innstillingene for makroer i Lifesum slik man selv vil, men hvordan vil det påvirke oppskriftene som ligger der inne? Justeres de automatisk etter hva man setter? 

Endret av fleur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe fasitsvar, alle er forskjellige, med egne mål og preferanser. Kjøkkenvekt og innholdsfortegnelse er langt viktigere enn å treffe en makro på prosenten for folk flest.

Ca 2g protein per kg kroppsvekt er det de fleste går for når tanken er å bygge muskler.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Nwader skrev (På 1.11.2020 den 19.46):

Er ikke noe fasitsvar, alle er forskjellige, med egne mål og preferanser. Kjøkkenvekt og innholdsfortegnelse er langt viktigere enn å treffe en makro på prosenten for folk flest.

Ca 2g protein per kg kroppsvekt er det de fleste går for når tanken er å bygge muskler.

Si man spiser 2 g protein pr kg. Men hva med mengde karbo vs fett? Hva er optimalt her? 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
fleur skrev (På 2.11.2020 den 23.31):

Si man spiser 2 g protein pr kg. Men hva med mengde karbo vs fett? Hva er optimalt her? 

15 - 25% av de daglige kaloriene kommer fra fett, hvis du skal gå ned i vekt og 20 - 30%, hvis du går opp. Noen fettstoffer er essensielle, så helst ikke spis under 0,5 g/kg. Resten er karbo. Har spist slik selv i over to år nå og det går helt fint.

Kilde: Eric Helms - The Muscle & Strength Pyramid - Nutrition

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...