Gå til innhold

Voldsom utvikling: Disse ferge­strekningene får elferger [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om noen skulle lure:

DNV GL 2015: Elektrifisering av bilferger i Norge – kartlegging av investeringsbehov i strømnettet (PDF)

Fra sammendraget:

Sitat

Rapporten viser at det må foretas investeringer i strømnettet for noe over 900 millioner kroner for å sikre elektrifisering av 52 viktige bilfergestrekninger i Norge. Kraftsektoren ser ut til å kunne levere den nødvendige kapasiteten til elektrifisering av fergesektoren. Samlet bruk av elektrisitet for dette formålet – ca. 240 GWh - er helt marginalt i forhold til tilgangen på kraft i det norske kraftsystemet, men det forutsetter utbygging av strømnettet.

NB. Rapporten tar kun for seg 52 av 197 fergesrekninger, valgt ut etter noen enkle kriterier. En mer individuell vurdering av de resterende 145 fergestrekningene har nok åpet for flere elektrifiseringer.

I perioden 2020-2025 kan vi regne med at kostnadene blir noe lavere både pga nedgang i batteripriser fra 2015 og rimeligere ladeutstyr, som gir bedre lønnsomhet, som igjen gjør at noe lengre og mindre trafikkerte fergestrekninger kan elektrifiseres.

I 2015 mente også Bellona og Siemens at 84 ferger på 61 strekninger kunne elektrifiseres og ytterligere 43 ferger på 32 strekninger kunne gjøres hybride med batteri + vanlig diesel eller gass.

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...