Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Permiteringsregler


pierce007

Anbefalte innlegg

Som eier og ansatt i eget foretak, har jeg lest at du kan max permittere deg 80%. 

Hvor "enkelt" er dette? Hva kreves av evt dokumentasjon ovenfor NAV? Hvor tidlig etter oppstart er det mulig?

Dette ift et scenarie hvor jeg feks har et foretak hvor det biir lite omsetning (taper penger). I et forsøk på å snu trenden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pierce007 skrev (På 23.10.2020 den 20.13):

Som eier og ansatt i eget foretak, har jeg lest at du kan max permittere deg 80%. 

Hvor "enkelt" er dette? Hva kreves av evt dokumentasjon ovenfor NAV? Hvor tidlig etter oppstart er det mulig?

Dette ift et scenarie hvor jeg feks har et foretak hvor det biir lite omsetning (taper penger). I et forsøk på å snu trenden...

Hvis du eier et enkeltmannsforetak så tror jeg ikke du kan permittere deg selv, men da kan du bare si ifra når du er arbeidsledig. Du får ikke dagpengegrunnlag basert på inntekter fra enkeltmannsforetaket.

Når det gjelder eget AS så må du sende inn permitteringsvarsel og det kan være lurt å sende inn arbeidsavtale og skjemaet "bekreftelse på arbeidsforhold og permittering" (NAV 04-08.04) som du finner på nav.no. Det er større krav til dokumentasjon på permitteringsårsaken til eget AS og selv om dette kravet er mindre i disse perioder så skader det ikke å være mer detaljert i permitteringsvarselet. Hvis du har ujevn inntekt så kan du bli bedt om dokumentere en del ting. Hvis du mottar en stor lønn rett før permittering så kan det bli mistenkt at du gir det selv en stor lønn slik at du får mer dagpenger. Hvis du ikke har mottatt lønn på lenge så kan det settes spørsmål med om bedriften din er levedyktig og om du istedenfor burde gå til oppsigelse. Det kan også bli satt spørsmålstegn ved arbeidstiden din.

 

Når det gjelder hvor tidlig du kan permittere så er det ingen krav til dette, men hvis du har sagt opp en tidligere jobb så kan du få forlenget ventetid. Samme problemet får du hvis du erklærer deg selv arbeidsledig fra et enkeltmannsforetak.

 

Folketrygdloven § 4-7 sier at ansatte i eget AS kun kan permittere max 80%, da mer permittering enn dette så settes det spørsmål om bedriften er levedyktig. Akkurat nå så tror jeg du kan permittere fullt, men problemet er at jeg finner ikke noe lovparagrafer som sier dette, så hvis du skal permittere i korona tiden så ville jeg ringt inn NAV og spurt om det.

Endret av Rawls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...