Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en innlevering som jeg ikke får helt til, og lurte på om noen kunne hjulpet meg? 

Oppgave A er jo grei da denne er litt selvforklarende, men har større problemer med B og C.... Noen som har en god fremgangsmåte?

 

Til et trefase 380 V/ 50 Hz nett er det tilkoblet en motor merket 10 kW med en effektfaktor cos φ = 0,7 og en virkningsgrad η = 0,78. Motoren går under normal drift i trekantkobling.

a) Hvor stor nytteeffekt kan man ta ut fra motorakslingen?

b) Beregn strømmen i hver av tilkoblingsledningene til motoren under normal drift.

c) Nettleverandøren tillater ikke belastninger med effektfaktor under 0,8 og derfor er det koblet et kondensatorbatteri parallelt med motorviklingene for å fasekompensere, slik at effektfaktoren blir 0,8. Hvor stor strøm trekkes fra hver av fasene L1, L2 og L3 når kondensatorbatteriet er innkoblet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For B foreslår jeg:

  • Tegn opp effekt-trekanten (valgfritt, men pleier å hjelpe for å visualisere) og regne deg frem til tilsynelatende effekt.
  • Deretter regner du deg frem til strømmen via effektformel.

For C

Her tegner du opp effekt-trekanten og tegner inn "justeringa". Forhåpentligvis fremstår resten av fremgangsmåten som åpenbart.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...