Gå til innhold

angrer på studievalg


bico12

Anbefalte innlegg

hei, jeg har nettop startet på studie i august men etter en hard måned har jeg innsett at dette studiet ikke er helt for meg. Er det fortsatt mulig å få byttet til et annet studie eller er det for sent for det nå? Eventuelt ønsker jeg da å droppe ut av studiet. Noen som vet hvem på skolen som jeg må snakke med for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken institusjon er du ved?

Hvordan fungerer ting for deg sosialt?

Hvor mye bidrar koronavirussituasjonen til at du ikke er tilfreds, kan det tenkes at vil kunne trives bedre når / om samfunnet vender tilbake til normalen?

--

Det er ganske sikkert umulig å bytte studium nå, og uten å vite hva du studerer og ved hvilken institusjon er det vanskelig å gi veldig konkrete råd. Men mange studieprogrammer er jo bygget opp av en kjerne med emner som er nødvendige for å få vitnemål i det aktuelle programmet, og så åpnes det for en viss grad av tilvalg av andre emner der det er mer fritt valg. Så hvis du er helt sikker på at du ønsker deg over til et annet studium, så prøv å gjør mest mulig ut av de mulighetene du faktisk har i tilknytningen til programmet du har opptak til nå.

Kan du bruke emnene du er oppmeldt til i høst som fordypning eller frie emner i studieprogrammet du ønsker deg til? Hvis ikke, hør med en studieveileder om du kan bli oppmeldt til noen emner som passer mer med målene dine - her varierer nok praksis en del mellom ulike institusjoner.

* Hvis emnene du er oppmeldt til i høst virker helt meningsløse, om de ikke kan innpasses i studieprogrammet du ønsker deg til, og du heller ikke får byttet til mer egnede emner, så får du deg en jobb nå i høst. Så har du en ny mulighet når du skal registrere deg for vårsemesteret til å velge nye emner som kan innpasses i ditt framtidige studieprogram. Hvis ingen slike finnes, og du også er helt sikker på å komme deg inn på ditt nye studium med ditt nåværende vitnemål, så er det jo bare å jobbe et halvt år til. Er absolutt ingen dårlig idé å få seg jobberfaring. Lykke til!

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...