Gå til innhold

Temperatur økning etter "bios" oppgrader


John Kr

Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Jeg oppgraderte bios i dag på mitt ASUS P4P800Deluxe HK, til nyeste versjon v1014.

 

Det jeg merker er at ASUS Probe registrerer ca 2-3 grader høyere temp på HK (33 grader) og ca 5 grader høyerer på CPU (42 grader). :scared:

 

Alle tempmålingene er "idle"

 

Er det noen av dere andre som har merket dette?

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det ser ut nå så har jeg vel overdrevet litt når jeg sa at tempen steg med ca 3-5 grader (HK og CPU). Men kanskje i underkant av dette.

 

Men jeg trur dere har rett at nå måler den "rettere" en tidligere. Jeg har hoppet over 2 bios revisjoner så det ble en del nytt denne gangen kan man si.

 

Vi får se hvordan den oppfører seg etter hvert.

 

Dette gjelder ASUS P4P800 Deluxe hovedkort med bios versjon 1014.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Hvis tempen ikke steg med mer enn 3 grader så er det ihvertfall ingenting å ta på vei for. Sikkert BIOS som måler mer rett. Da må du vel heller glede deg over at BIOS enderlig måler rett, eller ihvertfall bedre ;)

Sukk :roll:

 

Du har så rett.

Hehe. Kanskje litt synd at man merker slike ting men. Du oppgraderte BIOS selv. Du får håpe den går ned neste gang du oppgraderer da vet du ;)

Lenke til kommentar

Det er en ganske kjent sak at temp. målingene på asus hk er ganske ville!

På mitt P4C800-E Deluxe ble temp målt til 19-21 grader idle og 25-27 grader full load...(Med et meget bra vannkjølingssystem)

Med Abit IC7MAX 3 og EPOX 4PCA3+ får jeg samsvarende temperaturer, på ca 30-33/36-38... Stoler mer på disse temperaturene!

 

Det er mest sannsynlig at ASUS har rettet på temp. målingene sine i den nyeste BIOS versjonen...

Lenke til kommentar

Jobbet litt med å få senket temperaturen 3-5 grader med bedre luftgjennomstrømning i kabinettet. Kostet både tid å penger.

 

Vips så var denne gevinsten forsvunnet i en bios oppgradering. Føltes litt kjipt der og da.

 

Men dere har sikkert rett, de (ASUS/Abit) jobber sikkert en del med å få riktig temperaturvisning.

 

Jeg er klar over at ASUS har slitt med dette problemet en stund. ASUS Prob har til tide vist mellom 10-20 grader feil ift bios målenger.

 

Stoler på dere :thumbup:

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

Tatt fra Abit sine sider:

 

Version: 14 Released Date: 2003-05-14

Fixed CPU temperature too high issue.

Raised highest CPU FSB up to 300 MHz for "user define mode" in SoftMenu.

Fixed SATA RAID-0 data corruption issue by adding a new option "EXT-P2P's Discard Time" in "integrated Peripherals". The default setting is "30 us"; which is recommended by NVidia. In case the problem is still there, try "1 ms" please.

Changed DDR400 DRAM timing according to NVidia's recommendation.

Updated BPL to v3.01 according to NVidia's recommendation.

BIOS Compile Date: 5/14/2003.

 

Version: 17 Released Date: 2003-07-14

Calibrated readings of "CPU Over Temp. Protect" option in SoftMenu III.

Fixed the problem that SATA BIOS string is wrongfully connected with PCI add on card BIOS.

Calibrated the CPU temperature again.

Revised DDR400 DRAM timing according to NVidia's recommendation.

Updated BPL to v3.02 according to NVidia's recommendation.

BIOS Compile Date: 7/2/2003.

 

Det samme vil nok gjelde for Asus sine kort regner jeg med...

 

Prøvde å korte ned mest mulig...

Endret av thelootmaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...