Gå til innhold

Ny pc - ferdig/bygge selv?


Anbefalte innlegg

Hei og riktig god aften,

 

Nå har jeg endelig fått det for meg å bytte ut treskeverket jeg sitter på, en P3-500mhz/128sdram/16mb ati rage... Kanskje på høy tid? Uansett, jeg har vurdert frem og tilbake.

 

Jeg har egentlig mest lyst på en ferdig bygget pc. Jeg har bygget en del pcer opp gjennom årene, så det er ikke det som er problemet. Jeg har rett og slett lyst på en garanti, å ha noen å komme og whine på når noe går galt - dessuten er det fint å få hele pcen på døra, og koble til og kjøre ivei.

 

Nå er det engang slik at jeg ikke har et ubegrenset budsjett - eller - jeg har forsåvidt det; men så er det hvor mye jeg ønsker å legge i dette. Jeg skal nok spille en del, men for det meste skal jeg bruke pcen til bare å sitte å dille; brenne litt cder, høre på musikk, gjøre lekser, leke i photoshop, osv. Dere vet hva jeg prater om. Dog har jeg lyst til å kunne være med å lane med kameratene mine sånn som i "gamle dager" da pcen min faktisk var brukendes til sådant. Skjerm og høyttalere har jeg, men jeg må ha nytt av det meste annet. Det vil si at jeg trenger:

 

 

Kabinett

Hovedkort

Prosessor

Minne

Grafikkkort

Harddisk

Et eller flere optiske drev - dvd-brenner er ikke nødvendig.

Diskettstasjon, jo, det skal jeg ha, samme pokker.

Tastatur og mus - trenger ikke være allverdens, da jeg har bra ting fra før, men skal jeg bruke dette må jeg sette inn ting i deres sted...

 

 

Jeg kan til nød bygge selv, men da kun med et P4-basert system. Jeg gidder rett og slett ikke å søle rundt med goop og slikt, jeg synes det er pes nok å få på boxed-ribba til en P4. Det er jo egentlig å foretrekke å få noen til å bygge for meg.

 

Jeg har sett litt på Dell sine pcer. Hva med å velge en billig grunnmodell herfra og kjøpe et skjermkort og putte inn? Så kan jeg utvide med flere disker og mer ram etterhvert. Det eneste som suger her er at jeg må enten få med skjerm (noe som ikke er noe vits - jeg har en knallgod flat crt skjerm jeg skal bruke), eller så blir det et minitower, noe jeg heller ikke vil ha. Miditower er tingen for meg.

 

Noe annet jeg lurer på er dette med Dual DDR og slikt. Har jeg forstått det rett om jeg sier at kun enkelte hovedkort støtter denne teknologien, og at det øker ytelsen å bruke to identiske brikker i stedet for én dobbelt så stor? Sånn grovt sett? Hva er forutsetningene for at det skal fungere?

 

Pcen bør absolutt være sort, dette er nesten et must. Verden går ikke under om den er hvit, men det er søren ikke langt fra.

 

Budsjett...?? Tja. Jeg vil i utgangspunktet holde meg under 5000, men kan strekke meg til 6000-7000 med oppgraderinger i form av skjermkort, ram og hd. Totalt vil jeg ende på 120gb og 512 ram. Skjermkort finnes det så ymse av, så her skal jeg ikke begynne å fundere en gang.

 

 

 

Noen som har noe glupt å si?

 

 

bfisk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har gjort det nå, men en brukbar pc havner jo på 8000+, så dette er vel mindre aktuelt, egentlig, men takk uansett.

 

 

bfisk

Send meg en link til stdet du får en "brukbar" pc til under 5000 så handler jeg der neste gang ;)

enig. med dei garantiene og div. du får her er dette noko av det beste du får til den prisen i dag.

Lenke til kommentar
Har gjort det nå, men en brukbar pc havner jo på 8000+, så dette er vel mindre aktuelt, egentlig, men takk uansett.

 

 

bfisk

Send meg en link til stdet du får en "brukbar" pc til under 5000 så handler jeg der neste gang ;)

enig. med dei garantiene og div. du får her er dette noko av det beste du får til den prisen i dag.

Okei, la meg omformulere meg litt.

 

Sett at jeg ikke skal bygge selv, hva får jeg for 6000 inkl frakt?

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...