Gå til innhold

Ny TV sammen med Sonos ARC - HDMI 2.1


Anbefalte innlegg

Jeg ser flere TV'er i mid-range kommer med 4xHDMI, hvorav kanskje bare 1 HDMI-port har støtte for HDMI v2.1 og resterende porter har kun HDMI v2.0x.

Vil ikke dette skape en flaskehals, da den ene porten med eARC nødvendigvis må gå mot Sonos ARC-lydplanke, og dermed ikke ha flere tilgjengelige porter med høy kapasitet for innhold fra fremtidige enheter?

Hva er tanken med kun ha 1 HDMI-port med v2.1 på TV? At man skal velge enten lyd ut eller innhold inn over v2.1?

Hvilke TV-produsenter er flinke til å ha støtte for v2.1 på alle HDMI-portene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
freddyha skrev (På 27.8.2020 den 13.14):

Jeg ser flere TV'er i mid-range kommer med 4xHDMI, hvorav kanskje bare 1 HDMI-port har støtte for HDMI v2.1 og resterende porter har kun HDMI v2.0x.

Vil ikke dette skape en flaskehals, da den ene porten med eARC nødvendigvis må gå mot Sonos ARC-lydplanke, og dermed ikke ha flere tilgjengelige porter med høy kapasitet for innhold fra fremtidige enheter?

Hva er tanken med kun ha 1 HDMI-port med v2.1 på TV? At man skal velge enten lyd ut eller innhold inn over v2.1?

Hvilke TV-produsenter er flinke til å ha støtte for v2.1 på alle HDMI-portene?

Lg Oled fra 2019 har 2.1 på alle sine hdmis 

Lenke til kommentar
freddyha skrev (På 27.8.2020 den 13.14):

Jeg ser flere TV'er i mid-range kommer med 4xHDMI, hvorav kanskje bare 1 HDMI-port har støtte for HDMI v2.1 og resterende porter har kun HDMI v2.0x.

Om det er eARC som er bekymringen så er det flere som støtter dette på 2.0 også, 2.1 er vel foreløbig forbeholdt toppmodellene, og ikke alle produsenter har 2.1 i det hele. Så må man nesten lete konkret på aktuelle kandidater å se hva de støtter og hva hver enkelt inngang støtter, og vurdere om det dekker behovet.

Lenke til kommentar
freddyha skrev (På 27.8.2020 den 13.14):

Hvilke TV-produsenter er flinke til å ha støtte for v2.1 på alle HDMI-portene?

Det er kun LG som har HDMI 2.1 på alle sine porter, og det mulig kun på OLED TVene sine. Skal legge til at de ikke har 100% HDMI 2.1, da de stopper på 40Gbps, og ikke fulle 48Gbps, men det skal egentlig ikke være problem for andre enn de mest kravstore PC brukerne.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar. Har lest det samme, at HDMI 2.1 -standarden ikke er helt ut spesifisert, og i tillegg at produsenter (som typisk LG) går ut og markedsfører 2.1, uten å faktisk 100% ha støtte for kravene. Samsung har visstnok HW for å kunne støtte 48Gbps, men har valgt å ikke markedsføre dette så langt, da de ikke kan være sikker på at de har 100% dekning, selv med oppgradert FW når dette blir tilgjengelig.

Samsung sier derimot at de har støtte for eArc på en HDMI-port, og mulighet for 4K@120Hz på en annen port, som i prinsippet tilsier HDMI 2.1

Lenke til kommentar

HDMI 2.1 standarden er helt ferdig spesifisert. Men produsentene trenger ikke følgen den helt.

Sony støtter det meste i HDMI 2.1, men ikke VRR og en ting til utenom på 1 TV. VRR er jo rart siden Sony selv kommer med PS5 som støtter dette.

Syntes det er rart de ikke greier å kjøre skikkelig 2.1 på de dyrere TVene som støtter alt (tenker da VRR osv, og ikke 40 vs 48 Gbps er ikke så viktig), på de dyrere TVene for de som ønsker dette i dag. Ser også på forsterker fronten så har Denon/Marantz kun satt dette inn på 1 inngang, og 2 utganger, og ikke alle. Kan skjønne det på de billigere, men topp modellen burte minimum hatt 3 innganger som støttet det (Helst alle). Enkelte kjøper jo 2 konsoller, og dumt å måtte velge hvem som skal få full støtte, hvis man ikke ønsker mange kabler opp til TVen. Selv så må jeg i ett slikt tilfelle inn med 2 stk lange og dyre HDMI kabler når jeg kunne ha greid meg med 1 (Må ha 8 meter kabel, da alt utstyret står i gangen, og ikke tar plass under TVen som henger på veggen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...