Gå til innhold

Koble 25A platetopp til 20A sikring?


Anbefalte innlegg

Leiligheten vi leier har dessverre en defekt komfyr. Det er en eldgammel type fra '07 der platetopp og komfyr var på samme greie. Vi skal nå kjøpe ny platetopp og komfyr fra IKEA. Det ser ut som at alle platetoppene har behov for 25A sikring og komfyr 16A sikring. Vi har en 20A sikring til komfyr som vi tenkte å bruke til platetoppen og 16A sikring som skal brukes til kjøleskap + ovn. Vi har hatt to forskjellige elektrikere på befaring som begge anbefalte å koble til eksisterende stikk da vi "aldri" trenger så mye sikring. Men blir også usikker siden vi leier denne boligen. Huseier har forøvrig sagt at han skal dekke utgiftene, men at det må holdes til et minimum ?

Hvor stor er risikoen ved normal bruk om vi bruker sikringene vi allerede har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anerikke skrev (44 minutter siden):

Hvor stor er risikoen ved normal bruk om vi bruker sikringene vi allerede har?

Risko for hva da? brann liten men om sikkringene går ofte er vel heller risikoen er en grunn for man ikke anbefaler induksjon på eldre anlegg. Men med tanke på brann bør sikringen ryke før det blir farlig.

Eventuelt kan jo du ungå å ha på maks effekt beregne ut fra hvor mange amper det er og skru ca litt lavere en maks.

Men må jo vurdere hvis elektriske anlegget er fra 1970 og det er trehus særlig hvis kabelene er råtne kan det fort bli brann. Størst sansynlig snakker vil en bolig eldre en 2000.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Anerikke skrev (På 16.8.2020 den 18.36):

Leiligheten vi leier har dessverre en defekt komfyr. Det er en eldgammel type fra '07 der platetopp og komfyr var på samme greie. Vi skal nå kjøpe ny platetopp og komfyr fra IKEA. Det ser ut som at alle platetoppene har behov for 25A sikring og komfyr 16A sikring. Vi har en 20A sikring til komfyr som vi tenkte å bruke til platetoppen og 16A sikring som skal brukes til kjøleskap + ovn. Vi har hatt to forskjellige elektrikere på befaring som begge anbefalte å koble til eksisterende stikk da vi "aldri" trenger så mye sikring. Men blir også usikker siden vi leier denne boligen. Huseier har forøvrig sagt at han skal dekke utgiftene, men at det må holdes til et minimum ?

Hvor stor er risikoen ved normal bruk om vi bruker sikringene vi allerede har?

Tidligere hadde du altså både stekeovn og plater på samme 20A sikringen? Hvor ofte gikk sikringen da? Jeg antar du nå velger induksjon som da trekker mindre strøm over tid enn gamle plater. Jeg ville bare brukt den sikringen du har og heller vurdert bytte om det skulle bli noe problem.

Lenke til kommentar

Noen produsenter sier deres indusjonstopp SKAL sikres med 25A. Usikker på om annet kan gå utover garanti da jeg teoretisk vil tro det kan skape trøbbel for elektronikken som strømmen kuttes gjentatte ganger ved full belastning. En annen side er at en moderne sikring kan belastes med faktor på 1,3 over en viss tid før den går. Eldre skrusikringer har vel 1,9? 

 

Uansett er det kabler (20A kan godkjennes med 4mm2 mens 25A må ha 6mm2, i de fleste tilfeller om ikke kabelstrekket er veldig langt) og selve sikringa som skal til for å få 25A.

 

Koster nok ikke all verden dette.

 

Jeg er ikke elektriker, prøver bare å hjelpe selv om jeg ikke har fasit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...