Gå til innhold

Vifta på skjermkortet - en flymotor


abdobe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det kan være at skjermkortet har en silentetellerannet teknologi som lar viften kjøre etter hvor varmt kortet er, er dette tilfellet så må den spinne kjapt opp for å roe seg for å være sikker på at viften går rundt.

 

En annen ting kan være at det er lite eller alt for tykk olje i viften, da må oljen bli varm før den spinner skikkelig

Lenke til kommentar
Jeg har hatt dette problemet og har også skrevet løsningen tidligere, men jeg skal skrive den en gang til.

1. Ta ut skjermkortet og ta av skjermkortvifta.
2. Hvis det er noen deksler el. på vifta så skru disse av
3. Riv forsiktig av klistermerket som er på toppen. Under klistermerket er det ett hull.
4. Fyll på med ei eller annen tynn olje som du finner i garasjen. Så tynn som mulig.
3. Hvis du har fått olje noen andre plasser en akuratt nedi hullet, tørk det vekk.
4. Skru alt sammen igjen og vifta går så godt som lydløst. Du får alså ikke den stygge lyden i vifta som du fikk før.

Det er ikke 100% sikkert at dette funker for deg, men det funket på mitt Saphire Radeon 9600 PRO "Fireblade"
Lenke til kommentar
Jeg har hatt dette problemet og har også skrevet løsningen tidligere, men jeg skal skrive den en gang til.

 

1. Ta ut skjermkortet og ta av skjermkortvifta.

2. Hvis det er noen deksler el. på vifta så skru disse av

3. Riv forsiktig av klistermerket som er på toppen. Under klistermerket er det ett hull.

4. Fyll på med ei eller annen tynn olje som du finner i garasjen. Så tynn som mulig.

3. Hvis du har fått olje noen andre plasser en akuratt nedi hullet, tørk det vekk.

4. Skru alt sammen igjen og vifta går så godt som lydløst. Du får alså ikke den stygge lyden i vifta som du fikk før.

 

Det er ikke 100% sikkert at dette funker for deg, men det funket på mitt Saphire Radeon 9600 PRO "Fireblade"

Flott beskrevet fremgangsmåte.

Skulle mene at låsolje/symaskinolje må være tingen.

Skal skrive resultatet når det er gjort da det ser ut til at flere har noe av det samme problemet. :thumbup:

Lenke til kommentar

hadde et geforce2 32mb mx kort...vet ikke om det er det som bråkte, men om pc hadde stått av i 2uker, var det en "chinning"(ha bilen i fri, og ruse den) aktig lyd under oppstart..håper så inderlig at det ikke er harddiskene, for den lyden er forferdelig! har ati 9600 128mb kort..så vi får se i slutten av januar 2004, om den lager ulyder da og.

Lenke til kommentar
Dette kommer av, som tidligere sagt av at vifta er kald...kald olje.

 

Dette bruker som oftest å forekomme på gamle slitte vifter! Den vil fortsatt leve lenge...men at den bråker i starten må du leve med da :p

Nei vet ikke om eg her helt enig i din formulering, for eg ser at det er mange som sier at oljen er kalde. Der er ikke en (FDB) motor vi prater om her. Eg tror heller det har med kalde lagre som utvider seg når tempen forandrer seg.

Lenke til kommentar

På mitt gf 4800 kort høyrest det ut som om vifta tar så vidt borti kjøleribbene ved kaldstart. Blir borte etter 30 sek. Tror ikkje du skal uroe deg ved det. Derimot dersom det starter å bråke ved bruk kan det vere slitte lager og div. Det har litt med sentrifugalkraften som kjem litt i ulage.(huff det var dårleg formulert).

Dersom du ikkje har prob. med kortet så er det ikkje noko å bry seg om. Meiner no eg.

Lenke til kommentar

Skjermkortet til en kamerat av meg er også sånn den sto her over natta en gang for jeg skulle laste over no filer.. skrudde den på så bråkte den no helt for J*ve*ig Så jeg skurdde den av spurte han når han kom neste dag så sa han at den er sånn men roer seg ned ettervert og det er en ganske ny marskin.. og broren til en annen kamerat av meg har ti4800 og det er helt likt med det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...