Gå til innhold

olympus c-750 eller kodak dx6490?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett på endel tester og begge kameraene gjør det bra. Olympus kameraet har manuell innstilling for hvit-balanse, fokusering og litt mindre volum. Kodaken har bedre skjerm (ikke i sterkt lys), usb2 og minne er billigere. Prisen for kameraene er ca de samme, olympusen koster et par hundrelapper mer. Minne derimot var nesten dobbelt så dyrt for olympus modellen (600 for 128mb), mens det kostet kun halvparten for kodaken (795 for 256 mb med kodak sitt eget minne).

 

så det jeg lurer på er trenger jeg manuell innstilling for hvit-balanse og fokusering? Jeg tar bilder for gøy, men ønsker helt klart å få endel av dem fremkallet på normalt papir. jeg kjenner til adobe photoshop. har egentlig tenkt å kjøpe kodaken, men er litt redd for at jeg skal savne noen innstillingsmuligheter hvis det skulle komme frem en liten fotografspire.

 

takker for alle relevante synspunkter. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har sett på endel tester og begge kameraene gjør det bra. Olympus kameraet har manuell innstilling for hvit-balanse, fokusering og litt mindre volum. Kodaken har bedre skjerm (ikke i sterkt lys), usb2 og minne er billigere. Prisen for kameraene er ca de samme, olympusen koster et par hundrelapper mer. Minne derimot var nesten dobbelt så dyrt for olympus modellen (600 for 128mb), mens det kostet kun halvparten for kodaken (795 for 256 mb med kodak sitt eget minne).

 

så det jeg lurer på er trenger jeg manuell innstilling for hvit-balanse og fokusering? Jeg tar bilder for gøy, men ønsker helt klart å få endel av dem fremkallet på normalt papir. jeg kjenner til adobe photoshop. har egentlig tenkt å kjøpe kodaken, men er litt redd for at jeg skal savne noen innstillingsmuligheter hvis det skulle komme frem en liten fotografspire.

 

takker for alle relevante synspunkter. :roll:

Har ikke alle kameraer "fokusering"?

Manuell hvitbalanse er kjekt å ha.

 

Jeg har C-730 og er kjempefornøyd, så jeg kan anbefale Olympus-kameraet. Kodak-kameraet kjenner jeg ikke så mye til.

Lenke til kommentar

Jeg sitter også og vurderer hvilket av disse to jeg skal kjøpe!

 

Kodak kameraet

Fordeler:

24 bilder i sek video modus med lyd og høyttaler for visning.

Billigere kamera og minnebrikke.

Snur alle bildene riktig for deg.

Raskere bilder.

Stor fargeskjerm

 

Ulemper:

Ikke manuell fokus.

Noen sier det er klumsete å holde.

 

 

Olympus

Fordeler:

Manuell fokus

Greit og holde vil jeg tro...

 

Ulemper:

Dyrere kamera og minnekort

Mindre skjerm

Dårligere bilder og video.

Tregere bilder

 

 

Ikke lett å bestemme seg! Noen som har Kodak sitt kamera og kan fortelle om fokusen er noe problem?? Det er det eneste jeg har å utsette på dette kameraet!!

Lenke til kommentar

Jo den tar bilder raskere. Antall bilder i serie på 60 sek og enkle. Om kvaliteten er bedre skal jeg ikke uttale meg om, men fikk ivertfall det inntrykket.

 

Video kvaliteten er ivertfall bedre! 24 bilder mot 14 bilder /sek....

 

Men, hvilket er det beste kjøpet da????? :roll:

Lenke til kommentar
Jo den tar bilder raskere. Antall bilder i serie på 60 sek og enkle.

Hva mener du?

 

Olympus-kameraet er raskere på seriebilder enn Kodak-kameraet. Uansett er Minolta Z1 bedre enn begge disse kameraene på hastighet.

 

Videokvaliteten ville jeg ikke brydd meg så mye om. Den er forholdsvis dårlig uansett og bør ikke avgjøre hvilket kamera du velger.

 

Manuell fokusering er smart, særlig i dårlig lys. Da jeg tok noen bilder av månen i går hadde jeg god bruk for manuell fokusering på uendelig, og spot metering (lysmåling) på selve månen for å få riktig eksponering. Også på vanlige innendørsbilder eller bilder av folk i rask bevegelse kan det være en fordel å stille inn fokus manuelt..

Lenke til kommentar

Utifra testene så det ut til at Kodak kameraet kunne ta flere bilder på ett minutt enn Olympus kameraet. Det er godt mulig jeg har missforstått testen..... Alt koker bare ned til en ting.......hva skal jeg velge??

 

Hilsen en som ikke har for mye peiling, men ønsker å begynne å ta pene bilder! :yes:

Lenke til kommentar
Utifra testene så det ut til at Kodak kameraet kunne ta flere bilder på ett minutt enn Olympus kameraet. Det er godt mulig jeg har missforstått testen..... Alt koker bare ned til en ting.......hva skal jeg velge??

 

Hilsen en som ikke har for mye peiling, men ønsker å begynne å ta pene bilder! :yes:

Så små forskjeller ville jeg lagt liten vekt på. 11 kontra 14 og 3 kontra 5 bilder er små forskjeller, kanskje tilfeldigheter, og uansett vil du kunne ta ca 10 bilder i løpet av 5 sekunder (omtrent) hvis du setter på C-7x0 sin seriebildefunksjon. Godt mulig noe liknende finnes på Kodak, men det aner jeg lite om. Om du setter ned oppløsningen noe vil du kunne ta enda raskere bilder - og enda flere i én serie.

Ut fra akam.no sine tester ville jeg gått for Olympus C-750 av disse to. Men om jeg hadde kjøpt nå ville jeg trolig valgt Minolta Z1, siden dette er langt raskere (i en helt annen klasse med tanke på hastighet) og dermed mer egnet til sportsbilder; ellers har det omtrent samme spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Hei!

Digital Camera Shopper testet i desember-utgaven 140 kameraer, og Minoltas Z1

kom svært godt ut i sin klasse, best faktisk. Autofokusen og reaksjonstiden fra du knipser til bildet er lagret var lynraskt. Bildekvaliteten var også helt i toppklasse - i flg. det annerkjente fototidsskriftet.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Så sant jeg får pengene mine fra Lånekassen i morgen skal ihvertfall jeg kjøpe C-750UZ. Dette er en begivenhet jeg har sett frem til i lang lang tid.

 

Sånn jeg ser det har ikke Kodak-kameraet noen fordeler over Olympus-kameraet. Større LCD-skjerm har minimal praktisk betydning, man skal jo ikke se på bildene sine på den skjermen utover det å kontrollere om man fanget inn det man ville. At videofunksjonen er bedre ser jeg heller ingen grunn til å fokusere på. Det er snakk om et fotoapparat, ikke et videokamera.

 

Hvis jeg skal nevne bare noen av fordelene som Olympus-kameraet har og som jeg kommer til å sette pris på, så må det være:

  • Mass storage device: kameraet vil fungere som en annen harddisk da du kobler den til PC-en. Jeg innbiller meg at det da vil være en lek å bruke kameraet sammen med linux også: /dev/sda1 er min ville gjetning.
  • Ekstern blitssko: Mulighet for å koble til en ekstern blits, noe som kan være nyttig for de virkelig proffe bildene.
  • Fjernkontroll: Det er noe herk å stille inn selvutløser, og det er heller ikke noe stas å sitte med kameraet i hånda da man skal vise frem bildene på TV.
  • Vanlige AA (LR6) batterier. Går du tomt for batterier på ferieturen og trenger strøm i en fart er det ingen fare.

Det var bare mine to cent.

 

EDIT: 2 cent til: Olympus-kameraet er pent å se på. Kodak-kameraet er så som så, mens Minolta Z1 må være det styggeste kameraet jeg har sett.

Endret av EJH
Lenke til kommentar

Har bestillt meg en Z1 nå!

 

I den forbindelse lurer jeg på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt billig mini stativ. Da tenker jeg på et 15-20cm høyt med elastiske ben. Har sett et slikt tidligere. Dette for benyttelse ved selvutløser o.l.

 

Takker for all tilbakemelding!

 

kommer tilbake når jeg skal lære meg og fotografere med mitt nye kamera :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...