Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bra bruktbil <200k,- for 2m høy mann med lyst å reise


Anbefalte innlegg

AlexMort skrev (På 28.7.2020 den 6.01):

Jeg er ganske imponert, jeg er 200-201 cm og har ca 60/40 fordeling beina/kroppen. I min erfaring - 95% av bilene har dårlig plass, spesielt "store biler" (spesielt Tesla Model S), men også noen små bybiler. Det betyr ikke at jeg ikke kan sitte inne, men at det blir fysisk ubehagelig å sitte i kjøresetet etter en stund.

Her føler jeg du bommer litt. Jeg er selv 1.95, og det jeg sliter med er manglende støtte oppunder lårene. Jeg vil tro dette i stor grad er det du reelt sett sliter med da luft mellom lårene og sitteputen manifesterer seg som rastløshet og generelt ubehag i resten av kroppen. Det er særs få biler fra Golf-størrelse og oppover der man ikke får plass i førersetet så lenge man slipper å tenke på noen i baksetet. Min far er 2.07 og bred over skuldrene, men han fikk plass i en Seat Leon, for setet kan jo justeres bakover og ned i de aller fleste tilfeller.

Det du burde lete etter er altså gode seter. Jeg har en 2010 Q5 med standardseter, altså ikke uttrekkbar eller justerbar sittepute, men selv den sitter jeg bedre i enn andre biler jeg har eid. Forhåpentligvis får jeg ordnet meg justerbar sittepute i neste bil, og jeg tenker at dette er noe du burde se etter. Om du absolutt vil ha en mini-SUV, så ville jeg sett meg ut en BMW X1 med sportsseter, men SUVer overpriset. Du får en langt bedre totalpakke med ikke-SUVer. Opel har jo gode seter i både Astra og Insignia, det samme har Peugeot i 508. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, RaptorStrike said:

Her føler jeg du bommer litt. Jeg er selv 1.95, og det jeg sliter med er manglende støtte oppunder lårene. Jeg vil tro dette i stor grad er det du reelt sett sliter med da luft mellom lårene og sitteputen manifesterer seg som rastløshet og generelt ubehag i resten av kroppen. Det er særs få biler fra Golf-størrelse og oppover der man ikke får plass i førersetet så lenge man slipper å tenke på noen i baksetet. Min far er 2.07 og bred over skuldrene, men han fikk plass i en Seat Leon, for setet kan jo justeres bakover og ned i de aller fleste tilfeller.

Det du burde lete etter er altså gode seter. Jeg har en 2010 Q5 med standardseter, altså ikke uttrekkbar eller justerbar sittepute, men selv den sitter jeg bedre i enn andre biler jeg har eid. Forhåpentligvis får jeg ordnet meg justerbar sittepute i neste bil, og jeg tenker at dette er noe du burde se etter. Om du absolutt vil ha en mini-SUV, så ville jeg sett meg ut en BMW X1 med sportsseter, men SUVer overpriset. Du får en langt bedre totalpakke med ikke-SUVer. Opel har jo gode seter i både Astra og Insignia, det samme har Peugeot i 508. 

Du har det absolutt rett. Mitt største problem og kilden av ubehag er luft mellom setet og lårene. Det ble så dårlig at etter 4 år med Nissan Leaf (begge utgaver) har jeg moderate smerter i den høyre hælen nesten hele tid (både i bilen og ute). Det er bare 1-2 uker siden forsto jeg det! Så ja, nå forstår jeg at å ha en SUV (altså - høyere bil) er ganske viktig for meg for å ha mulighet å heve setet slik at lårene ligger på seteputen og ikke minst å ha lett vei inne og ute av bilen.

Alle BMWene jeg har sett på var veldig små innvendig :(. Men jeg kan anbefale deg VW Tiguan 2017+ (evt. Touareg?) fordi den har de justerbære seteputene og kjøres som videospil. Den er bare litt (2x :D) utenfor mitt budsjett. Litt enig med deg om Astra og Insignia (spesielt Sports Tourer), eller Octavia\Superb, men da må jeg se også på andre faktorer som: fjell performance, størrelse (jeg vil ikke ha en veldig stor bil, egentlig), verditap osv. Med tanker på disse må jeg se på japanere først og fremst. Og siden jeg elsker alle ting som er litt uvanlig - blir Subaru XV den perfekte bilen for meg: liten SUV (nesten samme størrelse som Leaf 2018!) med gode off-road evner, pålitelig, økonomisk motor, litt treig, men den er grei, veldig pen og stillig bil i min mening, rimelig pris og lite verditap. Ikke beste setene, egentlig, men de kan heves veldig høyt og da har jeg også bestilt seteputeforlenger som bør hjelpe med smertene.

Endret av AlexMort
Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig tiltro til sitteputeforlenger altså. Min mor hadde en 2013 Forester med skinnseter. Fantastisk bil med utrolig fremkommelighet, men ikke noe gode seter.

Du trenger forøvrig ikke høyden til en SUV. Det du trenger er at setet kan "tiltes", altså justeres slik at fronten kommer høyere opp enn ryggenden av setet, samt forlenger. Det får du en kombi, sedan eller stasjonsvogn. Også er det individuelle forskjeller mtp hvor midtkonsollen er kontra lengden på leggen, samt armlengde kontra hvor langt du kan dra ut rattstammen. Angående sistnevnte så oppdaget jeg etterhvert at jeg satt altfor bakoverlent, noe som resulterte i litt for strake armer og slitne skuldre. Nå sitter jeg rettere i ryggen, og har fjernet den ubehageligheten.

Små innvendig, hva tenker du på da egentlig? Ja, det er ikke boltreplass i en 1- eller 3-serie, men jeg opplever likevel at jeg sitter godt i forsetet. Ikke for å gjøre det for personlig, men er du overvektig slik at du føler et behov for mer plass i bilen?

Hvor gode offroadegenskaper har du egentlig bruk for? Det er dumt å betale dyrt for dette, dersom du egentlig ikke trenger det.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Subaru XV til slutt, men nyere 2018 Pluss modell. Da måtte jeg få 30% finansiering på den, men jeg tror at det verdt det. 2018 ble valgt pga ekstra komfort som er viktig både for meg of enda mer for konen. Alle XV-er har god plass, men kun de modellene uten soltak passer høye folk (2m). Også 2018+ har litt mer plass og det var ganske viktig. Det er fortsatt ikke ideel situasjon med siteputer og setehøyde. For folk som slitter med dette anbefaler jeg godt utsyrt VW Tiguan med elektriske seter, men den koster 400k+. For meg var det god nok (også foretrekker Subaru over VW).
 

 

P.S. @RaptorStrike Jeg er stor men ikke veldig fett 201 cm\115 kg, mine problemer er dårlig beinplass og dårlig takhøyde på de fleste biler (jeg liker ikke å ligge i bilen, men sitte rett). Man må ikke ha en SUV med 4x4 men vi kun har råd til 1 bil og sammen med et ønske å reise i Nord-Norge og Øst-Europa synes vi at det er ganske nyttig. Ellers kjørte jeg en Leaf siste 4 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...